Wykreślenie z rejestru a VAT
Urzędy skarbowe zyskały od 1 stycznia nowe możliwości walki z wyłudzeniami VAT i chętnie z nich korzystają. I tak, w styczniu skarbówka wykreśliła z rejestru VAT ponad 5 tys. firm bez zawiadomienia ich o tym. Nowe przepisy miały uporządkować rejestr. Eksperci popierają ten cel, zaznaczają jednak, że przyjęte rozwiązania budzą wiele obaw. Zaskoczeniem jest też duża liczba usuniętych firm. W związku z tym posłanka Elżbieta Sobecka zwróciła się do Ministerstwa Finansów z interpelacją – nr 12475 w sprawie przepisów pozwalających na przywrócenie rejestracji VAT.
W interpelacji czytamy, że eksperci zwracają uwagę, że przedsiębiorca może nawet nie wiedzieć, iż został wykreślony i tym samym uznany za „nieistniejącego” podatnika. Fiskus nie ma bowiem obowiązku informować o tym. W ocenie przedsiębiorców, takie działanie urzędu skarbowego jest nieuczciwe. Wykreślenie z rejestru to także kłopot dla kontrahentów. Jeśli odliczą VAT z faktury wystawionej przez „nieistniejącego” podatnika, może im grozić 100-proc. sankcja VAT. BdTXT – W – 8.15 J: Brakuje też przepisu pozwalającego na przywrócenie rejestracji.
W związku z powyższym posłanka poprosiła o udzielenie odpowiedzi:
- Czy Ministerstwo planuje wprowadzenie przepisów wedle których, urząd skarbowy będzie musiał poinformować przedsiębiorcę o wykreśleniu go z rejestru VAT?
- Czy Ministerstwo planuje wprowadzenie przepisu pozwalającego na przywrócenie rejestracji VAT?
W odpowiedzi na interpelację nr 12475 z dnia 19 maja 2017 r. Pani Anny Elżbiety Sobeckiej Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie przepisów pozwalających na przywrócenie rejestracji VAT przekazuje poniżej odpowiedź na pytania zawarte w interpelacji.
Czy Ministerstwo planuje wprowadzenie przepisów wedle których, urząd Skarbowy
będzie musiał poinformować przedsiębiorcę o wykreśleniu go z rejestru VAT?
Dla prawidłowego funkcjonowania systemu podatku od towarów i usług, zarówno z punktu widzenia ochrony interesów budżetu państwa, jak również ochrony uczciwych podatników, duże znaczenie ma utrzymanie rejestru podatników VAT czynnych w możliwie aktualnym stanie, gdyż rejestr ten jest dla partnerów handlowych podstawą weryfikacji kontrahentów.
Służą temu celowi wprowadzone od 1 stycznia 2017 r. rozwiązania modyfikujące zasady rejestrowania i wyrejestrowywania podatników z rejestru podatników VAT, które jednocześnie pozwalają na usuwanie z rejestru podmiotów, które w nim figurować nie powinny – czy to z racji faktycznego zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, czy też z uwagi na wykonywanie czynności, którym trudno przypisać miano działalności gospodarczej.
Jest to procedura o charakterze szczególnym stosowana w przypadkach, gdy urząd skarbowy nie posiada wystarczających informacji o powadzonej działalności, rozliczeniu podatku i braku kontaktu z podatnikiem.
Wymienione przyczyny, których wystąpienie uruchamia z urzędu konieczność wykreślenia podatnika z rejestru bez zawiadomienia go o tej czynności dotyczy przypadków o charakterze skrajnym, zagrażających nie tylko podstawowym funkcjom rejestru podatników VAT tj. jego aktualności i spójności, ale przede wszystkim innym podatnikom, którzy w tej sytuacji narażeni mogą być na odliczenie faktur od nieistniejących kontrahentów – wymaga to od urzędu szybkiej i stanowczej reakcji.
Z tego też powodu ustawodawca odstąpił od prowadzenia postępowania podatkowego z pełnymi jego wymogami, gdyż byłoby to niemożliwe wobec nieistniejącego podatnika lub podatnika podającego fałszywe dane czy też takiego, który unika kontaktu z urzędem. Konsekwencją przyjętego trybu postępowania jest brak zawiadomienia podatnika o wykreśleniu z rejestru.
W związku z powyższym nie są planowane zmiany przepisów obejmujących wyżej wskazany obszar.
Czy Ministerstwo planuje wprowadzenie przepisu pozwalającego na przywrócenie rejestracji VAT?
Przepisy ustawy o VAT w omawianym zakresie przewidują możliwość przywrócenia zarejestrowania wykreślonego podatnika bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, gdy udowodni on, że prowadzi działalność gospodarczą i złoży brakujące deklaracje bądź wykaże, że wystawienie przez niego „pustej” faktury było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez jego wiedzy. Warunkiem koniecznym jest wola podatnika do podjęcia kontaktu z urzędem skarbowym.
W sytuacji, gdy podatnik unika kontaktu z organem podatkowym istnieje duże prawdopodobieństwo, że informacja o wykreśleniu go z rejestru, również umknęłaby jego uwadze, a w przypadku gdy podane dane są fałszywe lub podmiot nie istnieje taka informacja byłaby wręcz zbędna. Tym samym wprowadzenie zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru podatników VAT dla podatników, wobec których zakończono tę procedurę, w większości przypadków nie odniosłoby skutku, a jedynie ją wydłużyło np. w stosunku do podatników zainteresowanych szybkim powrotem do rejestru.
Zatem nie przewiduje się zmian w obowiązujących przepisach w tym zakresie.
źródło: sejm.gov.pl