Zakaz konkurencji określony w niektórych odrębnych przepisach
Zakaz podejmowania przez pracowników działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy w czasie zatrudnienia uregulowany jest także w innych ustawach (w tym przypadku chodzi przede wszystkim o ustawy będące tzw. pragmatykami służbowymi) i dotyczy w szczególności pracowników urzędów państwowych i samorządowych oraz członków służby cywilnej, a także pracowników zajmujących wysokie stanowiska kierownicze w podmiotach gospodarczych.
Z pracownikami objętymi ustawowymi zakazami konkurencji pracodawca nie ma potrzeby zawierania umów o zakazie konkurencji, co wynika z faktu, że wspomniany zakaz ustalono bezpośrednio w ustawie.
W zamieszczonej poniżej tabeli uwzględniono wybrane osoby objęte zakazem działań konkurencyjnych na podstawie odrębnych przepisów oraz wskazano konsekwencje naruszenia tego zakazu.
Osoby objęte zakazem konkurencji |
pracownicy urzędów państwowych |
Przepis art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 16.09.1982 r. o pracownikach urzędów państwowych – zwanej dalej u.p.u.p. – (Dz.U. z 2013 r. poz. 269, ze zm.) stanowi, że urzędnik państwowy nie może:
W przypadku naruszenia powyższych norm urzędnicy państwowi mianowani ponoszą odpowiedzialność porządkowąlub dyscyplinarną. Kary porządkowe i dyscyplinarne określono w art. 34 ust. 2 i 3 u.p.u.p. Karę porządkową za przewinienie mniejszej wagi stanowi upomnienie, natomiast karami dyscyplinarnymi są:
|
osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe |
Ustawa z dn. 21.08.1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584, z późn. zm.) wprowadza zakazy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez:
Art. 4 cyt. ustawy zawiera katalog stanowisk, których nie mogą zajmować ww. osoby, w okresie zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji. Sankcje w przypadku naruszenia zakazu określone są w art. 5 tejże ustawy. Naruszenie zakazów, o których mowa w art. 4 cyt. ustawy, powoduje – w zależności od konkretnego przypadku – konieczność zastosowania odpowiedzialnośći dyscyplinarnej lub stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika lub do odwołania ze stanowiska, w odniesieniu natomiast do osób pełniących funkcję wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przewidziano skutek prawny w postaci wygaśnięcia mandatu. |
pracownicy samorządowi |
W myśl art. 30 ust. 1 ustawy z dn. 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1202, z późn. zm.), pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zaję-ciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stron-niczość bądź interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z powołanej ustawy. Stosownie do art. 30 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z zakazów wskazanych w art. 30 ust. 1 tej ustawy:
|
pracownicy służby cywilnej |
Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej (art. 80 ust. 1 ustawy z dn. 21.11.2008 r. o służbie cywilnej, Dz.U. z 2014 r. poz. 1111). Urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowychbez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu; dotyczy to także pracowników służby cywilnej zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie (art. 80 ust. 2 i 3 cyt. ustawy). Za naruszenie powyższych zasad członkowie korpusu służby cywilnej ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną przewidzianą w rozdz. 9 cyt. ustawy. |
członkowie rady nadzorczej i zarządu spółdzielni |
Ustawa z dn. 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2013 r. poz. 1443) wprowadza zakaz łączenia funkcji członka rady nadzorczej i zarządu tej samej spółdzielni (art. 56 § 1 cyt. ustawy). Ponadto członkowie rady nadzorczej i zarządu nie mogą zajmować się interesami konkurencyjnymi w stosunku do spółdzielni, a w szczególności uczestniczyć jako wspólnicy lub członkowie władz przedsiębiorców prowadzących działalność konkurencyjną wobec spółdzielni. Naruszenie zakazu konkurencji stanowi podstawę odwołania członka rady nadzorczej lub zarządu oraz powoduje inne skutki prawne przewidziane w odrębnych przepisach (art. 56 § 3 ww. ustawy). W razie naruszenia zakazu konkurencji, o którym mowa powyżej, przez członka rady nadzorczej – rada może podjąć uchwałę o zawieszeniu członka tego organu w pełnieniu czynności. Statut określa termin zwołania posiedzenia organu, który dokonał wyboru zawieszonego członka rady. Wskazany organ rozstrzyga o uchyleniu zawieszenia bądź odwołaniu zawieszonego członka rady. |
Zgodnie z art. 58 ww. ustawy członek zarządu oraz rady nadzorczej odpowiada wobec spółdzielni za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółdzielni – chyba że nie ponosi winy. |
wspólnicy spółek osobowych oraz członkowie zarządu spółki z o.o. i akcyjnej |
Ustawa z dn. 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030, ze zm.) ustanawia zakaz zajmowania się interesami konkurencyjnymi przez:
|
Maciej Ofierski