Rozp. w sprawie szkoleń na asystenta rodziny
Dz.U. 2011.272.1608
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 9 grudnia 2011 r.
w sprawie szkoleń na asystenta rodziny
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2011 r. Nr 272, poz. 1608
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) liczbę godzin i zakres programowy szkoleń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, zwanych dalej „szkoleniami”;
2) kwalifikacje osób, które mogą prowadzić szkolenia.
§ 2.
1. Zakres programowy szkoleń obejmuje:
1) wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, cywilnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa pracy;
2) wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka;
3) regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
4) zadania i uprawnienia asystenta rodziny;
5) etykę pracy asystenta rodziny;
6) analizę własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny;
7) komunikację interpersonalną;
8) metodykę pracy asystenta;
9) definicje rodziny, jej strukturę, funkcje oraz potrzeby i problemy;
10) charakterystykę problemów rodziny, w tym:
a) problemów destrukcyjnych zachowań dziecka i rodziców,
b) nieprawidłowych postaw rodzicielskich,
c) problemów wychowawczych,
d) problemów w pełnieniu ról społecznych, bezrobocia, uzależnienia, choroby psychicznej;
11) analizę potrzeb i problemów rodziny;
12) sporządzanie planu pracy z rodziną;
13) doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych;
14) problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem;
15) organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania;
16) problematykę mediacji w rodzinie;
17) elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego;
18) zagadnienia dotyczące uprawnień w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych;
19) edukację zdrowotną;
20) problematykę interwencji kryzysowej w rodzinie;
21) organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży;
22) pielęgnację niemowląt i dzieci;
23) pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym;
24) współpracę asystenta z rodzinami oraz służbami wspierającymi rodzinę;
25) zapoznanie się z systemem funkcjonowania instytucji prowadzącej pracę z rodziną, w formie praktyk w tej instytucji.
2. Szkolenia są prowadzone w formie zapewniającej aktywny udział uczestników.
§ 3.
Liczba godzin szkoleń nie może być mniejsza niż 230 godzin dydaktycznych, w tym 30 godzin z zakresu określonego w § 2 ust. 1 pkt 6 oraz 30 godzin z zakresu określonego w § 2 ust. 1 pkt 25.
§ 4.
1. Szkolenia mogą prowadzić osoby posiadające:
1) co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz
2) ukończone jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia
— z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których będzie prowadzone szkolenie.
2. Szkolenia, w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10–13, 17, 21 i 23, mogą prowadzić również osoby posiadające:
1) co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których będzie prowadzone szkolenie, oraz
2) co najmniej 5-letnią praktykę w pracy z dziećmi i rodziną.
§ 5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.