Rozp. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych
Dz.U. 2012.970
Rozporządzenie Ministra Zdrowia
z dnia 20 sierpnia 2012 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2012 r. poz. 970
Na podstawie art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania w zakresie kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach pielęgniarskich i szkołach położnych, o których mowa w art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, zwanych dalej „uczelnią”, dotyczące:
1) sposobu realizacji programu kształcenia;
2) kadry prowadzącej kształcenie;
3) bazy dydaktycznej, w tym służącej kształceniu klinicznemu;
4) posiadania wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.
§ 2.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia:
1) proces kształcenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania zawodu odpowiednio pielęgniarki lub położnej;
2) proces kształcenia sprzyja rozwijaniu umiejętności samokształcenia;
3) program kształcenia umożliwia pogłębienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu odpowiednio pielęgniarki lub położnej, w szczególności przez organizację zajęć fakultatywnych i wykładów monograficznych.
§ 3.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące kadry prowadzącej kształcenie:
1) uczelnia dysponuje kadrą zapewniającą poziom kształcenia określony w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742);
2) nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa i położnictwa oraz praktyki zawodowe prowadzą nauczyciele akademiccy, posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem;
3) nauczyciele prowadzący zajęcia teoretyczne współpracują z nauczycielami prowadzącymi zajęcia praktyczne w zakresie kształtowania praktycznych umiejętności studentów;
4) uczelnia stwarza nauczycielom akademickim możliwość stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez kształcenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielęgniarstwa, położnictwa lub nauk medycznych;
5) uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych.
§ 4.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące bazy dydaktycznej:
1) uczelnia zapewnia strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną realizację procesu dydaktycznego;
2) uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym:
a) sale wykładowe,
b) sale ćwiczeń,
c) pracownie specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii i biochemii,
d) pracownie umiejętności pielęgniarskich,
e) pracownie umiejętności położniczych,
f) pracownie informatyczne,
g) pracownie nauki języków obcych,
h) bibliotekę i czytelnię wyposażone w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin, z dostępem do Internetu;
3) uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:
a) zaplecze do realizacji ćwiczeń praktycznej nauki zawodu i zajęć praktycznych,
b) dostęp do obiektów sportowych, a zwłaszcza do sali gimnastycznej,
c) bazę socjalną;
4) przy doborze podmiotów wykonujących działalność leczniczą uczelnia kieruje się możliwością osiągnięcia zamierzonych celów dydaktycznych oraz zapewnienia wysokiej jakości zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, uwzględniając w szczególności:
a) rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
b) liczbę i kwalifikacje kadry pielęgniarskiej i położniczej,
c) urządzenie i wyposażenie podmiotu,
d) wyposażenie stanowisk pracy w sprzęt i materiały medyczne, niezbędne do kształtowania umiejętności praktycznych oraz ochrony przed zakażeniem, urazem i wypadkiem,
e) prowadzenie działalności naukowo-badawczej,
f) wdrażane przez podmiot programy zapewnienia jakości,
g) organizację warunków nauczania;
5) zajęcia praktyczne poza uczelnią odbywają się na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczelnią a podmiotem wykonującym działalność leczniczą, realizującym zajęcia praktyczne.
§ 5.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia:
1) w uczelni powołuje się komisję do wewnętrznej oceny jakości kształcenia;
2) ocena jakości kształcenia jest dokonywana na podstawie kryteriów określonych przez komisję, o której mowa w pkt 1;
3) przeprowadzona ocena jakości kształcenia podlega analizie, a jej wyniki są upowszechniane i uwzględniane w doskonaleniu procesu kształcenia.
§ 6.
Działające na podstawie dotychczasowych przepisów komisje do wewnętrznej oceny jakości kształcenia stają się komisjami do wewnętrznej oceny jakości kształcenia w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. [tj. dn. 12.09.2012 r. — przyp. redakcji]*
* Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2002 r. w sprawie standardów kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 499), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707).