Zawieszenie działalności a zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony w dniu 7 kwietnia 2017 r. o stanowisko Wnioskodawcy w sprawie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 15 czerwca 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie nauki języków obcych. Dnia 26 lutego 2013 r. dokonano fiskalizacji kasy fiskalnej, a od dnia 1 marca 2013 r. rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy fiskalnej. W związku z faktem, iż Zainteresowany spełnił ustawowe wymogi uprawniające do skorzystania z ulgi na zakup kasy fiskalnej, skorzystał z tej ulgi. W dniu 1 lipca 2015 r. Wnioskodawca zmuszony był zawiesić działalność gospodarczą, a ostatni raport fiskalny był datowany na 30 czerwca 2015 r. Celem Zainteresowanego było wznowienie tej działalności, jednakże nie udało się wznowić działalności i w dniu 29 grudnia 2016 r. ostatecznie zlikwidował działalność gospodarczą, o czym poinformował Urząd Skarbowy w Pszczynie, gdzie w tym samym dniu dokonano odczytu z kasy. Został również poinformowany o konieczności zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej, w związku z faktem, iż zawiesił działalność gospodarczą przed upływem trzech lat od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej, gdyż definitywne zaprzestanie użytkowania kasy, czyli likwidacja działalności gospodarczej nastąpiła po upływie trzech lat od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania.
Zawieszenie działalności nastąpiło co prawda przed upływem trzech lat od rozpoczęcia użytkowania kasy, jednakże zamiarem Zainteresowanego było wznowienie działalności i dalsze użytkowanie kasy. Użyte w „ art. 6 ” rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących sformułowanie zaprzestania działalności odnosi się – zdaniem Wnioskodawcy – do definitywnego, a nie czasowego wstrzymania się od prowadzenia działalności. Terminy użyte w ustawie „zaprzestanie użytkowania” oraz w rozporządzeniu „zaprzestanie działalności” nie zostały zdefiniowane w tych aktach prawnych i trudno dać wiarę, że ustawodawcy chodziło o każdy rodzaj wstrzymania działalności, nawet na krótki okres czasu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jak stanowi art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Z zapisu art. 111 ust. 5 ustawy wynika, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
Stosownie do zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.
Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
- określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot;
- określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot;
- może określić inny, niż wymieniony w ust. 4, limit odliczeń dla kas o zastosowaniu specjalnym, które programowo, funkcjonalnie i konstrukcyjnie są zintegrowane z innymi urządzeniami, mając na uwadze koszty związane z ich nabyciem.
Kwestie rozliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem urządzeń fiskalnych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 163), które obowiązuje od 1 stycznia 2011 r., zwane dalej rozporządzeniem.
Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną działalności;
- nastąpi otwarcie likwidacji;
- zostanie ogłoszona upadłość;
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
- dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.
Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).
Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia, zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:
- do 25. dnia miesiąca następującego po:
- miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
- kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;
- do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.
Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim wskazać, że z uwagi na brak zdefiniowania w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, terminu „zaprzestanie użytkowania”, należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl) wyraz „używać” oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.
Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że bez względu na to, z jakich przyczyn nastąpi zaprzestanie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jeżeli nastąpiło to w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania – podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup tej kasy.
Należy przy tym podkreślić, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej nie przewidują sytuacji wyłączających podatników z powyższego obowiązku nawet, gdy okoliczności zaprzestania używania kasy rejestrującej były niezależne od podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2011 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie nauki języków obcych. Dnia 26 lutego 2013 r. dokonano fiskalizacji kasy fiskalnej, a od dnia 1 marca 2013 r. rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy fiskalnej. W związku z faktem, że Zainteresowany spełnił ustawowe wymogi uprawniające do skorzystania z ulgi na zakup kasy fiskalnej, skorzystał z tej ulgi. W dniu 1 lipca 2015 r. Wnioskodawca zmuszony był zawiesić działalność gospodarczą, a ostatni raport fiskalny był datowany na 30 czerwca 2015 r. Celem Zainteresowanego było wznowienie tej działalności, jednakże nie udało się wznowić działalności i w dniu 29 grudnia 2016 r. ostatecznie zlikwidował działalność gospodarczą, o czym poinformował Urząd Skarbowy, gdzie w tym samym dniu dokonano odczytu z kasy.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy jest on zobowiązany do zwrotu otrzymanej ulgi z tytułu zakupu kasy.
Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie należy do zdarzeń, które powodują obowiązek zwrotu ulgi, pod warunkiem jednak, że podatnik wznowi wykonywanie działalności gospodarczej. Jeżeli suma okresów używania kasy rejestrującej (np. okres przed zawieszeniem działalności i okres po zawieszeniu działalności) przekracza trzy lata, to wobec podatnika nie powstaje obowiązek zwrotu ulgi przy likwidacji działalności. Jeśli natomiast okres używania kasy rejestrującej nie przekracza trzech lat – to odliczoną wcześniej ulgę podatnik jest zobowiązany zwrócić.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że prowadzenie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie trwało przez okres trzech lat. Jak bowiem wskazano we wniosku, ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca rozpoczął od dnia 1 marca 2013 r., w okresie od 1 lipca 2015 r. ewidencja ta nie była prowadzona w związku z zawieszeniem działalności gospodarczej, natomiast z dniem 29 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą. Powyższe wskazuje, że suma okresów używania kasy rejestrującej – przed zawieszeniem działalności gospodarczej nie przekroczyła okresu trzech lat. Podkreślić w tym miejscu należy, że zaprzestanie używania kasy nastąpiło w sposób trwały, bez powrotu do jej ponownego używania przed likwidacją działalności.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej kwoty ulgi z tytułu poniesionych wydatków na jej zakup bowiem zaprzestał on używania kasy rejestrującej przed upływem trzyletniego okresu jej użytkowania.
Interpretacja indywidualna z 14 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.146.2017.2.JK Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej