RIO: profil kształcenia nie ma znaczenia przy udzielaniu dotacji szkole policealnej
Dotacja dla niepublicznych szkół policealnych powinna być ustalana na podstawie wydatków bieżących ponoszonych na prowadzenie samorządowych szkół tego samego typu, niezależnie od realizowanego w nich profilu kształcenia – wyjaśnia RIO we Wrocławiu w piśmie z dn. 30.01.2013 r. (GP-WR-0730-004/13).
Z wnioskiem o interpretację art. 90 ust. 3 u.s.o., określającego zasady dotowania szkół policealnych, zwróciły się do regionalnej izby obrachunkowej władze Jeleniej Góry. Na terenie miasta działają niepubliczne szkoły policealne dla młodzieży i dorosłych, kształcące uczniów w systemie zaocznym i stacjonarnym w zakresie zawodów medycznych (m.in. technik farmaceuta, asystentka stomatologiczna). Samorząd prowadzi też własne szkoły policealne, jednak kształcą one w innych zawodach. Jak w takim przypadku ustalić dotację dla niepublicznej szkoły policealnej? Które szkoły należy uznać za „szkoły publiczne tego samego typu i rodzaju”? – pytają władze miasta.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 u.s.o. dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny i obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.
Ustawa o systemie oświaty nie definiuje pojęcia „rodzaju szkoły”. W art. 9 ustawodawca wymienia jedynie typy szkół – jednym z nich są szkoły policealne. Zdaniem wrocławskiej RIO o rodzaju szkoły przesądzają jej szczególne cechy w ramach danego typu szkół, odrębny rodzaj szkół stanowią np. szkoły specjalne i szkoły integracyjne. Wykładnikiem rodzaju nie jest natomiast profil kształcenia. Jak wyjaśnia RIO, „brak podstaw do uwzględnienia profilu kształcenia przy określaniu podstawy dotowania niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych”. Słuszne jest zatem stanowisko władz Jeleniej Góry, zgodnie z którym dotacja dla niepublicznych szkół policealnych kształcących w zawodach medycznych powinna być ustalana na podstawie wydatków przewidzianych na jednego ucznia w samorządowych szkołach policealnych, bez względu na realizowany w nich kierunek kształcenia.
Małgorzata Tabaszewska