Pedagogika z terapią pedagogiczną
„Mam ukończone studia podyplomowe – pedagogika z terapią pedagogiczną. Czy po tych studiach mogę pracować na stanowisku pedagoga szkolnego?”
Stosownie do …
(…) treści § 19 ust. 1 rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – „kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku innym niż wymieniony w pkt 1, i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.”
Mając powyższe przepisy na uwadze jak również pytanie Czytelnika, w mojej ocenie należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Powyższe uzasadnione jest tym, że absolwent studiów podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej uzyskuje kwalifikacje do prowadzenia zajęć z terapii pedagogicznej i uzyskane wykształcenie może być niewystarczające do zajmowania tego stanowiska w konkretnej placówce, tym bardziej, że ww. rozporządzenie „używa” sformułowania – w zakresie prowadzonych zajęć. Jest to zwrot o znaczeniu ogólnym i zarazem pojemnym w swej treści, co powoduje konieczność indywidualnego spojrzenia na aspekt kwalifikacji osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku pedagoga szkolnego. A tej oceny kwalifikacji może dokonać jedynie dyrektor placówki, który zamierzając zatrudnić daną osobę na stanowisko pedagoga szkolnego powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim istniejące potrzeby placówki, którą zarządza.
Warto w tym miejscu podkreślić, że stanowisko nauczyciela-pedagoga jest szczególnym w gronie nauczycieli zatrudnionych w danej szkole. Powinien więc posiadać takie przygotowanie zawodowe (tj. ukończyć taką specjalność), które będzie realnie przekładało się na prawidłowe wykonanie zadań jakie przed nim stoją w konkretnej placówce. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że charakter zadań pedagogów szkolnych jest w pełni uzależniony od danego typu szkoły, w której pracuje, ponieważ odmienne są potrzeby uczniów uczęszczających do konkretnych szkół. Oceny kwalifikacji zatrudnianej osoby dokonuje się poprzez porównanie programu ukończonego kierunku (specjalności) studiów z zadaniami, jakie będzie realizować ta osoba na zajmowanym stanowisku.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – Dz.U. z 2017 r. poz. 1575.