Reklamacja i rękojmia w prawie cywilnym

the-labour-code-3520806_640.jpg

„Wątpliwość dotyczy daty nadania listu. Czy jeśli list został nadany 14-go dnia to znaczy, że termin został zachowany? Czy w ciągu 14 dni konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z decyzją? Czy próba kontaktu telefonicznego (nieskuteczna) ma tu jakieś znaczenie?”

Trudno znaleźć orzecznictwo sądów, które rozstrzygałoby kwestie poruszone w zapytaniu Czytelnika. Problematykę porusza jednak doktryna, która w tym temacie …

(…) zajmuje dość jednoznaczne stanowisko.

Sprzedający ma 14 dni na odniesienie się do żądań konsumenta w dowolnej formie, ale przed upływem tego terminu. Początkiem biegu terminu jest dzień, w którym sprzedający zaznajomił się lub mógł się zaznajomić z żądaniem. Jednak właściwy termin liczy się od dnia następnego (art. 111 § 2 Kodeksu cywilnego).

W doktrynie przyjmuje się, iż z końcem 14-go dnia, kupujący musi mieć możliwość zaznajomienia się z oświadczeniem sprzedającego (art. 61 K.c.), a zatem złożenie oświadczenia przez sprzedawcę powinno nastąpić przed upływem 14-dniowego terminu.

Zgodnie z art. 61 § 1 K.c. oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią.

Nawiązując do powyższego i odpowiadając na zapytanie Czytelnika, w ocenie Autora nadanie listu (chociażby listem poleconym) w ostatnim dniu ustawowego, czternastodniowego terminu na odniesienie się do żądań konsumenta nie spowoduje, iż termin ten zostanie zachowany, bowiem z chwilą nadania listu na poczcie konsument nie ma jeszcze możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia sprzedawcy.

Zatem w ciągu 14 dni konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z decyzją przedsiębiorcy.

Jeżeli znów chodzi o znaczenie nieskutecznej próby kontaktu telefonicznego, wydaje się, iż ciężar dowodu spoczywać będzie na przedsiębiorcy, tzn. to sprzedawca będzie musiał wykazać ile prób kontaktu podjął i w jakim czasie oraz dlaczego sprzedawca nie skorzystał z innej, możliwej formy kontaktu. Trzeba się jednak liczyć z faktem, że nawet wykazanie wielokrotnych, bezskutecznych prób kontaktu telefonicznego z konsumentem, może być uznane za niewystarczające, jeśli sprzedawca dysponował również innymi danymi kontaktowymi konsumenta, np. adresem zamieszkania czy adresem e-mail.

Najlepszą radą dla przedsiębiorcy w zakresie zachowania terminów ustosunkowania się do żądań konsumentów w związku z reklamacją, jest korzystanie z elektronicznej formy kontaktu (np. e-mail), gdyż zgodnie z art. 61 § 2 K.c., oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

Oświadczenie woli przesłane za pomocą poczty elektronicznej uważa się za złożone z chwilą, gdy wiadomość zostanie zapisana na serwerze adresata w sposób umożliwiający mu zapoznanie się z jej treścią. Nie jest konieczne, aby wiadomość została zapisana na komputerze adresata. Istotne jest natomiast, kiedy adresat mógł się z nią zapoznać.

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny – tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. pod poz. 1025 ze zm.