Wyjaśnienie RIO w Katowicach z dnia 2 kwietnia 2012 r. /Umowa z podmiotem wykonującym działalność leczniczą/, sygn. WA-0250/7/12
W przypadku umów zawieranych w trybie art. 115 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej zasadne jest zastosowanie art. 48 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), czyli poprzedzenie zawarcia umowy przeprowadzeniem konkursu ofert.
W odpowiedzi na wniosek z dnia 17 stycznia 2012 r. informuję, że zgodnie z dyspozycją art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), Izby udzielają wyjaśnień na wystąpienia ustawowo uprawnionych podmiotów w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
Tym samym w zakresie kompetencji Izby leży wyłącznie udzielenie odpowiedzi w zakresie podstaw prawnych finansowania zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia zawartych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2011 r. Nr 172, poz. 654).
Nie budzi wątpliwości fakt, że ustawa o działalności leczniczej pozwala na otrzymanie środków publicznych przez podmiot prowadzący działalność leczniczą na realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, a przepisy art. 115 ust. 1 i 3 przywołanej ustawy przewidują formy uzyskiwania środków na wskazane cele, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.
Podzielić również należy stanowisko, że w przypadku umów zawieranych w trybie art. 115 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej zasadne jest zastosowanie art. 48 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), czyli poprzedzenie zawarcia umowy przeprowadzeniem konkursu ofert.
Zatem podstawą ogłoszenia konkursu będą przepisy art. 114 i art. 115 ustawy o działalności leczniczej oraz art. 48 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Należy jednak podkreślić, iż przepisy ustawy o działalności leczniczej przewidują finansowanie zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, a świadczenia zdrowotne mogą stanowić jedynie elementy realizowanego programu zdrowotnego, a nie podstawowy przedmiot umowy. Z tej przyczyny zawieranie wyłącznie umów o świadczenie usług zdrowotnych pozostawałoby w sprzeczności z dyspozycją art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej.
Na realizację zadań z zakresu programów zdrowotnych i promocji zdrowia jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekazać podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Zatem do zasad przyznania takiej dotacji, terminu i sposobu jej rozliczenia oraz terminu zwrotu niewykorzystanej części dotacji będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 757, poz. 1240 z późn. zm.), o ile kwestii tych nie będzie regulowała ustawa o działalności leczniczej. Należy również dodać, że w zakresie terminu i sposobu rozliczenia dotacji będzie miał zastosowanie art. 116 ust. 2 i 3 ustawy o działalności leczniczej, przy czym sposób rozliczenia dotacji będzie mógł zostać doprecyzowany w zawartej umowie, oczywiście przy uwzględnieniu przepisów ustawy regulujących tę materię.
W pozostałym zakresie Miasto Katowice może zwrócić się z zapytaniem do Ministerstwa Zdrowia, właściwego do udzielania odpowiedzi w zakresie stosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej.