Wartość abonamentu medycznego w czasie urlopu macierzyńskiego jest zwolniona ze składek
Jeżeli pracownik przebywał na urlopie macierzyńskim i ojcowskim przez cały miesiąc jak również przez część miesiąca, to z uwagi na brak uregulowania tej kwestii w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, wartość abonamentu medycznego za ten okres będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – wyjaśnił Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Decyzja nr 121.
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r., nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.: Dz. U. 2009 r., nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. złożonego przez przedsiębiorcę …, z siedzibą w … o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie ustalenia, czy wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim i ojcowskim i pobierają zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w części przypadającej za czas nieobecności w tym miesiącu.
Uzasadnienie
Dnia 26 lutego 2013 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 14 lutego 2013 r., złożony przez przedsiębiorcę … z siedzibą w … o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wskazał, iż objął pracowników opieką medyczną, wykupując pakiet usług medycznych, za który uiszcza opłatę w formie abonamentu. Świadczenie to nie jest obligatoryjnie, a pracownikowi nie przysługuje względem pracodawcy roszczenie o jego wypłatę. Pracownicy z wyjątkiem osób zatrudnionych na okres próbny, którym pracodawca nie przyznaje prawa do świadczenia, dobrowolnie są obejmowani abonamentem, jednocześnie nie ponosząc nawet częściowej odpłatności z tego tytułu, bowiem opieka medyczna jest w pełni finansowana przez pracodawcę. Wartość abonamentu medycznego przypadająca na jednego pracownika, jest ustalona na kwotę 40 zł i jest doliczana przez wnioskodawcę do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu i stanowi również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Objęcie pracowników opieką medyczną nie zostało uregulowane w obowiązującym u przedsiębiorcy regulaminie wynagradzania – brak jest jakiejkolwiek informacji na temat abonamentów medycznych, a w spółce nie ma też zawartych układów zbiorowych pracy.
Pakiet usług medycznych, za który spółka opłaca abonament medyczny przysługuje również pracownikom przebywającym na urlopie macierzyńskim i ojcowskim, którzy pobierają z tego tytułu zasiłek macierzyński. Wartość abonamentu medycznego przysługującego za okres, w którym pracownik przebywa na urlopie macierzyńskim lub ojcowskim i pobiera z tego tytułu zasiłek macierzyński stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., nr 51, poz. 307 z późn. zm.).
Na tle przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik przebywa na urlopie macierzyńskim i ojcowskim, jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części przypadającej za czas nieobecności w tym miesiącu?
Jednocześnie wnioskodawca wyraża stanowisko, że wartość abonamentu medycznego nie podlega zwolnieniu ze składek w części przypadającej za okres, w którym pracownik przebywa na urlopie macierzyńskim i ojcowskim i argumentuje, że w myśl § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne nie wlicza się składników wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacone za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku. Spółka uznała, że przychody pracownika ze stosunku pracy, które pracownik uzyskuje w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego, są wyłączone z podstawy wymiaru składek, ale jedynie wówczas, gdy z przepisów wewnętrznych pracodawcy regulujących kwestie wynagradzania pracowników jednoznacznie wynika prawo pracownika do tych świadczeń za okres przebywania na urlopie macierzyńskim i ojcowskim. Zatem wg spółki, jeżeli w regulaminie wynagradzania obowiązującym w spółce nie ma tego typu regulacji, to przychody z tytułu abonamentu medycznego, jakie pracownik otrzymuje w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim i ojcowskim i pobieraniu z tego tytułu zasiłku macierzyńskiego, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedsiębiorcy we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji należy uznać za prawidłowe.
Art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Przez pojęcie „indywidualnej sprawy” należy rozumieć wykładnię przepisów dokonywaną w oparciu wyłącznie o zawarty we wniosku przedsiębiorcy opis istniejącego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zgodnie natomiast art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz.1447 z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Przez pojęcie „indywidualnej sprawy” należy rozumieć wykładnię przepisów dokonywaną w oparciu wyłącznie o zawarty we wniosku przedsiębiorcy opis istniejącego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość Innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106, późn. zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego opiekuńczego świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.
Przedsiębiorca wskazuje w treści wniosku, iż przysługujące pracownikom uprawnienie do abonamentu medycznego w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego nie zostało uregulowane w obowiązującym u przedsiębiorcy regulaminie wynagradzania, a w spółce nie ma też zawartych układów zbiorowych pracy. Tym samym stan faktyczny opisany we wniosku nie spełnia dyspozycji przepisu § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Innymi słowy, jeżeli pracownik przebywał na urlopie macierzyńskim i ojcowskim przez cały miesiąc jak również przez część miesiąca, to z uwagi na brak uregulowania tej kwestii w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, wartość abonamentu medycznego za ten okres będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, dlatego stanowisko przedsiębiorcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r., nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie zaś z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. nr 69, poz.415 ze zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. nr 158, poz. 1121 ze zm.) analogicznie ustala się składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W związku z czym wartość abonamentu medycznego przysługującego za okres przebywania na urlopie macierzyńskim i ojcowskim oraz pobierania z tego tytułu zasiłku macierzyńskiego również stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku z dn. 19.03.2013 r.; Znak: DI/100000/451/271/2013