Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 22 lutego 2012 r., sygn. 4/407/2012
Miejsce zamieszkania właściciela czy użytkownika obiektu położonego na terenie gminy, na którym prowadzone jest usuwanie azbestu, nie ma znaczenia dla osiągnięcia zamierzonego efektu z zakresu ochrony środowiska, a zatem nie może stanowić kryterium wyboru inwestycji do realizacji.
Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
stwierdza nieważność
części postanowień § 7 ust. 3 uchwały Nr XII/97/2012 Rady Gminy Święciechowa z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania, o treści „Jeżeli są oni mieszkańcami gminy Święciechowa”, z powodu ich sprzeczności z przepisami prawa wskazanymi w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Przedmiotową uchwałą doręczoną tutejszej Izbie w dniu 30 stycznia 2012 r. Rada Gminy Święciechowa, powołując się na przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy Prawo ochrony środowiska, określiła zasady i tryb postępowania przy udzielaniu dotacji na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania.
Regionalna Izba Obrachunkowa, na podstawie przepisów art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego w związku z art. 91 ust. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zawiadomiła przedstawiciela Gminy Święciechowa o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do przedmiotowej uchwały. Termin rozpatrzenia sprawy został wyznaczony na dzień 22 lutego 2012 roku. Rozpatrując sprawę Kolegium Izby ustaliło i zważyło, co następuje.
Przedmiotową uchwałą postanowiono, że z budżetu będą udzielane dotacje celowe na finansowanie i dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska, wskazując jednocześnie rodzaje zadań podlegających dotowaniu (usuwanie odpadów zawierających azbest, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków). Krąg podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dotację ustalono poprzez odesłanie do przepisu art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wskazując – w §7 ust. 2 i § 11 ust. 3 uchwały – warunki, jakie musi spełniać podmiot ubiegający się o dotację, postawiono m.in. wymóg, aby był on właścicielem nieruchomości (obiektu budowlanego), lub posiadał inny tytuł prawny do tej nieruchomości (obiektu budowlanego). W zakresie regulacji odnoszących się do udzielania dotacji na zadania inwestycyjne związane z usuwaniem azbestu, w § 7 ust. 3 uchwały postanowiono także, co następuje:
„Dopuszcza się udzielenie dotacji użytkownikom ogrodów działkowych położonych w granicach administracyjnych gminy Święciechowa, jeżeli są oni mieszkańcami gminy Święciechowa”.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań gminy zaliczone zostały sprawy z zakresu ochrony środowiska.
W art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska wskazano, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42. Prace związane z usuwaniem azbestu (prowadzone w ramach zadań inwestycyjnych) niewątpliwie dotyczą ochrony środowiska i mieszczą się w katalogu zadań, jakie mogą być finansowane przez gminy. Obecnie ustawa Prawo ochrony środowiska, w art. 403 ust. 4, przewiduje możliwość finansowania przez gminy i powiaty zadań z zakresu ochrony środowiska poprzez udzielenie dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, przeznaczonej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji.
W rozpatrywanej sprawie poza wskazanymi przepisami prawa trzeba mieć także na względzie przepis art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gminny samorząd terytorialny jest zatem upoważniony do załatwiania lokalnych spraw publicznych, czyli spraw na własnym terenie (na terenie danej gminy), w tym – jak wykazano wyżej – spraw z zakresu ochrony środowiska. Usunięcie azbestu będzie wywoływało efekt w zakresie ochrony środowiska dla Gminy Święciechowa, jeżeli będzie realizowane na jej terenie. Miejsce zamieszkania właściciela czy użytkownika obiektu, na którym prowadzone są prace nie ma znaczenia dla osiągnięcia zamierzonego efektu z zakresu ochrony środowiska, a zatem nie może stanowić kryterium wyboru inwestycji do realizacji. Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie: Na mniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.