Wyjaśnienie RIO w Katowicach z 4 stycznia 2012 r. /Egzekucja opłat za udostępnianie przystanków komunikacyjnych/, sygn. WA-0250/113/11

Opłatom za udostępnianie przystanków komunikacyjnych należy przyznać administracyjny charakter. W wypadku braku dobrowolnej wpłaty ich dochodzenie następuje w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

W odpowiedzi na Pani wniosek z dnia 24 października 2011 roku wyjaśniam, że stosownie do treści art. 16 ustawy dnia 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2011 r. Nr 5, poz. 13), organizator publicznego transportu zbiorowego za korzystanie z przystanków komunikacyjnych lub dworców może pobierać opłaty. Na podstawie ust. 4 art. 16 ww. ustawy, stawka opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego jest ustalana w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ j.s.t. Ustawodawca wskazał również maksymalną wysokość tych opłat (ust. 5) jak i zasady ich waloryzacji (ust. 6).

Należy zauważyć, że w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym ustawodawca nie określił, czy ww. opłatę nakłada się na podstawie decyzji administracyjnej i czy egzekwuje się ją w postępowaniu administracyjnym. Również ustawa nie określa wprost cywilnoprawnej podstawy pobierania przedmiotowej opłaty. Właściwym wydaje się jednak, zdaniem tutejszej Izby udostępnienie przystanków komunikacyjnych operatorom i przewoźnikom na podstawie takiej umowy. Wynika to z faktu, że niewątpliwie wymagają szczegółowego określenia kwestie organizacyjne i techniczne z tym związane.

Jednocześnie można przyjąć, że taka umowa nie przesądza o cywilnoprawnym charakterze opłat za udostępnienie przystanków. Ewentualne kwestie dotyczące tych opłat, zawarte w ww. umowie mogłyby mieć charakter informacyjno-uzupełniający.

W ocenie RIO w Katowicach opłatom za udostępnianie przystanków komunikacyjnych należy przyznać administracyjny charakter. Może już o tym świadczyć samo użycie przez ustawodawcę pojęcia opłaty a nie – właściwego dla cywilnoprawnych stosunków pojęcia świadczenia.

W świetle powyższego słusznym wydaje się zakwalifikowanie opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych do opłat o charakterze administracyjnym, o których mowa w art. 2 § 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) i taki też, w związku z art. 3 § 1 ww. ustawy przyjąć tryb ich dochodzenia, w wypadku braku dobrowolnej wpłaty.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.