Rozp. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego
Dz.U. 2015.269
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 10 lutego 2015 r.
w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2015 r. poz. 269
Na podstawie art. 22aw ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego podręczniki przeznaczone do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, zwane dalej „podręcznikami”;
2) rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do użytku szkolnego;
3) szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników;
4) dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;
5) wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników;
6) tryb wnoszenia i zwrotu opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników.
§ 2.
Podręcznik:
1) jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym, w szczególności:
a) uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
b) jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,
c) zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania,
d) ma logiczną konstrukcję;
2) zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych dla danego przedmiotu w ramowym planie nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych;
3) zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów;
4) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi;
5) ma przejrzystą szatę graficzną;
6) umożliwia uczniom osiągnięcie efektów kształcenia opisanych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego;
7) umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego.
§ 3.
1. Podręcznik w postaci elektronicznej może być zamieszczony na informatycznym nośniku danych lub udostępniony w sieci Internet.
2. Podręcznik w postaci elektronicznej zawiera:
1) opis sposobu uruchomienia albo opis sposobu instalacji i uruchomienia;
2) system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika;
3) mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, w szczególności spis treści i skorowidz w postaci hiperłączy;
4) opcję drukowania treści podręcznika, z wyłączeniem dynamicznych elementów multimedialnych, których wydrukowanie nie jest możliwe;
5) jednoznaczne i unikalne tytuły i śródtytuły;
6) oznaczenia języka treści;
7) poprawne semantycznie struktury;
8) wyraźnie oddzielone akapity tekstu i wyraźne odstępy pomiędzy elementami aktywnymi;
9) możliwość zmiany wielkości czcionki bez zmiany układu treści;
10) teksty alternatywne dla elementów nietekstowych;
11) napisy dla niesłyszących;
12) etykiety dla elementów interaktywnych;
13) instrukcje i komunikaty, które nie zależą wyłącznie od jednej charakterystyki zmysłowej, takiej jak dźwięk, kolor, kształt lub lokalizacja wizualna;
14) możliwość obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury.
3. Podręcznik w postaci elektronicznej nie zawiera elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.
§ 4.
Dopuszczeniu do użytku szkolnego nie podlegają podręczniki do przedmiotów realizowanych w ramach:
1) zajęć uzupełniających w ramach specjalności zawodowej — w przypadku szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia;
2) modułów zajęć rozszerzających do wyboru — w przypadku szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia;
3) modułów zajęć uzupełniających do wyboru — w przypadku ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, liceum plastycznego, policealnej szkoły plastycznej, ogólnokształcącej szkoły baletowej i szkoły sztuki tańca.
§ 5.
1. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców z listy, o której mowa w § 10 ust. 1, w tym:
1) dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego;
2) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika.
2. W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej opinia merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę spełniania przez podręcznik warunków określonych w § 3 ust. 2 i 3.
3. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach opinia merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika wydawanego w częściach, o której mowa w § 6 ust. 4, z uwzględnieniem rozkładu treści nauczania w pozostałych częściach podręcznika.
§ 6.
1. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, zwany dalej „wnioskiem”, określa:
1) typ szkoły artystycznej, etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych artystycznych, nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony, autora lub autorów podręcznika, tytuł podręcznika i rok jego wydania;
2) w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej — opis środowiska sprzętowego i programowego niezbędnego do użytkowania podręcznika.
2. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach wniosek dotyczy danej części podręcznika.
3. Do wniosku dołącza się:
1) cztery egzemplarze przygotowanego do publikacji poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zawierającego materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki, a w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej — cztery egzemplarze poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika zamieszczone na informatycznych nośnikach danych lub informację o miejscu publikacji podręcznika i sposobie dostępu do tego podręcznika — jeżeli podręcznik jest udostępniony w sieci Internet;
2) oświadczenie podmiotu ubiegającego się o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, zwanego dalej „wnioskodawcą”, że:
a) posiada autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania z utworu będącego podręcznikiem,
b) nie narusza on praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich;
3) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 15.
4. W przypadku gdy wniosek dotyczy podręcznika wydawanego w częściach, do wniosku dołącza się również koncepcję opracowania podręcznika, zawierającą informację o planowanej liczbie części podręcznika wraz z rozkładem treści nauczania w pozostałych częściach podręcznika oraz planowany termin złożenia wniosku albo wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego pozostałych części.
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego zmienionej wersji podręcznika lub zmienionej wersji części podręcznika wpisanej do wykazu podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego zawiera ponadto szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian.
§ 7.
1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „ministrem”, wskazuje rzeczoznawców do sporządzenia opinii, o których mowa w § 5.
2. W przypadku podręcznika w postaci papierowej minister przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki.
3. W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej minister przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zamieszczony na informatycznym nośniku danych, a jeżeli podręcznik jest udostępniony w sieci Internet — informuje każdego ze wskazanych rzeczoznawców o miejscu publikacji podręcznika i sposobie dostępu.
4. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach minister przekazuje ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii merytoryczno-dydaktycznej koncepcję opracowania podręcznika wydawanego w częściach, o której mowa w § 6 ust. 4, a w przypadku gdy część lub części składające się na podręcznik zostały już dopuszczone do użytku szkolnego — egzemplarze tych części podręcznika.
5. Rzeczoznawca sporządza opinię w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz podręcznika, o którym mowa w ust. 2 lub 3.
6. W przypadku złożenia jednocześnie wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego co najmniej dwóch części podręcznika lub zmienionych wersji części podręcznika, rzeczoznawca sporządza opinie w terminie 45 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarze części podręcznika lub zmienionych wersji części podręcznika.
7. W przypadkach losowych, na wniosek rzeczoznawcy, minister może wyznaczyć dłuższy termin sporządzenia opinii, o których mowa w ust. 5 i 6.
§ 8.
1. Rzeczoznawca stwierdza w opinii, czy podręcznik spełnia warunki określone odpowiednio w art. 22ao ust. 3 pkt 4–6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, oraz § 2 i 3. Opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo negatywnym zaopiniowaniu podręcznika albo stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 9.
2. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o negatywnym zaopiniowaniu podręcznika, rzeczoznawca wskazuje warunki, określone odpowiednio w art. 22ao ust. 3 pkt 4–6 ustawy oraz § 2 i 3, których podręcznik nie spełnia, oraz uzasadnia swoją opinię.
3. W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca wskazuje wszystkie konieczne do wprowadzenia poprawki.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, rzeczoznawca, po przedstawieniu mu poprawionego egzemplarza podręcznika, sporządza opinię końcową, stwierdzającą dokonanie wskazanych przez niego poprawek. Opinię końcową rzeczoznawca sporządza w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz poprawionego opracowania podręcznika.
5. Opinię o podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca przekazuje ministrowi oraz wnioskodawcy.
§ 9.
1. Minister może zwrócić się do rzeczoznawcy z listy, o której mowa w § 10 ust. 1, o sporządzenie dodatkowej opinii, w szczególności gdy w stosunku do podręcznika wydano opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami.
2. Minister przekazuje rzeczoznawcy opinie, o których mowa w ust. 1, wraz z egzemplarzem ostatecznej wersji podręcznika.
3. Dodatkowa opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo negatywnym zaopiniowaniu podręcznika. Dodatkową opinię rzeczoznawca sporządza w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz ostatecznej wersji podręcznika.
§ 10.
1. Opinie dotyczące podręczników sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez ministra listę rzeczoznawców do spraw podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego.
2. Na listę rzeczoznawców do spraw podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego mogą być wpisane osoby posiadające rekomendację specjalistycznej jednostki nadzoru, utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy, placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 5 ust. 3c ustawy, szkoły wyższej, jednostki naukowej lub instytucji kultury.
§ 11.
Osoba zainteresowana wpisaniem na listę rzeczoznawców albo jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 22ar ustawy, składa wniosek do ministra. Do wniosku dołącza się:
1) kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;
2) informację o posiadanym doświadczeniu i osiągnięciach w pracy naukowej, artystycznej lub dydaktycznej;
3) rekomendację, o której mowa w § 10 ust. 2;
4) informację o posiadanych kompetencjach w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
5) oświadczenie osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców, że nie była ukarana karą dyscyplinarną;
6) oświadczenie osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców, że nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo albo umyślne przestępstwo skarbowe;
7) zgodę osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców — w przypadku wniosku składanego przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 22ar ustawy.
§ 12.
Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego jest wpisywany do wykazu podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego prowadzonego przez ministra, ze wskazaniem odpowiednio:
1) autora lub autorów, tytułu podręcznika, a w przypadku publikacji — także wydawcy;
2) typu szkoły artystycznej, etapu edukacyjnego, rodzaju zajęć edukacyjnych artystycznych i nazwy zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony;
3) roku dopuszczenia;
4) rzeczoznawców, którzy sporządzili opinie o podręczniku.
§ 13.
1. Wydawca podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego zamieszcza w podręczniku adnotację o dopuszczeniu podręcznika do użytku szkolnego. Adnotacja zawiera informację o roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, typ szkoły artystycznej, etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych artystycznych i nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony.
2. Adnotację, o której mowa w ust. 1, w przypadku kolejnego wydania podręcznika lub części podręcznika wydawca zamieszcza wyłącznie w niezmienionej wersji podręcznika lub części podręcznika w stosunku do wersji dopuszczonej do użytku szkolnego.
§ 14.
1. Wnioskodawca przekazuje ministrowi jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu.
2. Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra o wyczerpaniu nakładu podręcznika, w przypadku gdy nie przewiduje się wznowienia wydania.
§ 15.
1. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej wnosi opłatę w wysokości 1500 zł.
2. W przypadku podręcznika wydawanego w częściach, zmienionej wersji podręcznika lub zmienionej wersji części podręcznika wysokość opłaty w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego każdej części podręcznika, każdej zmienionej wersji podręcznika albo każdej zmienionej wersji części podręcznika, w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej, wynosi 800 zł.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez ministra.
4. Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają zwrotowi:
1) na wniosek, w przypadku złożenia przez wnioskodawcę wniosku o umorzenie postępowania o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, jeżeli wniosek został złożony przed wskazaniem przez ministra rzeczoznawców do sporządzenia opinii, zgodnie z § 7 ust. 1;
2) w przypadku wydania decyzji administracyjnej o odmowie wszczęcia postępowania o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.
§ 16.
Dla podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, uwzględniających dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r., sporządza się odrębny wykaz.
§ 17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. [tj. dnia 13.03.2015 r. — przyp. redakcji]*
* Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkołach artystycznych programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla szkół artystycznych (Dz. U. Nr 52, poz. 268).