Dokumentowanie chorób zawodowych i ich skutków – będą zmiany w przepisach
Dnia 26 lutego br. do uzgodnień trafił projekt zmian w przepisach określających zasady dokumentowania chorób zawodowych i ich skutków.
Planowane zmiany dotyczą regulacji zawartych w rozp. MZ z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz.U. z 2013 r. poz. 1379, ze zm.).
Ministerstwo Zdrowia tłumaczy zasadność nowelizacji zaistniałą sytuacją epidemiczną, zwracając uwagę na konieczność przyspieszenia oraz usprawnienia procesu orzeczniczego w zakresie chorób zawodowych.
W ramach tych działań legislacyjnych zdecydowano się na uchylenie wzoru skierowania na badania w związku z podejrzeniem choroby zawodowej, które jest wydawane przez lekarza lub lekarza dentystę (uchylenie załącznika nr 2 w rozp. podstawowym).
Równocześnie zaproponowano określenie zakresu informacji, które należy zamieścić w skierowaniu na badania w przypadku podejrzenia choroby zawodowej. Katalog tych danych wskazany został w ust. 5, który ma być dodany w par. 2 rozp. podstawowego – obejmują one:
- dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL albo datę urodzenia i miejsce urodzenia, gdy numer PESEL nie został nadany),
- dane identyfikacyjne podmiotu kierującego na badanie (nazwa, adres),
- nazwę choroby zawodowej, której dotyczy podejrzenie i jej numer pozycji w wykazie chorób zawodowych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 237 par. 1 pkt 3-6 i par. 1 (1) ustawy – Kodeks pracy,
- podpis i pieczęć lekarza albo oznaczenie i podpis lekarza kierującego na badania w związku z podejrzeniem choroby zawodowej.
Uchylenie w par. 3 pkt 2 rozp. podstawowego jest konsekwencją likwidacji wzoru skierowania na badania w związku z podejrzeniem choroby zawodowej.
Projekt noweli zawiera ponadto przepis przejściowy, na podstawie którego skierowania na badania w związku z podejrzeniem choroby zawodowej będą mogły być wydawane przez lekarza lub lekarza dentystę zgodnie ze wzorem obowiązującym przed dniem wejścia w życie rozp. zmieniającego, z wyłączeniem danych i informacji określonych w par. 2 ust. 5 rozp. podstawowego po nowelizacji, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie aktu zmieniającego.
Zgodnie z sugestią przedstawicieli resortu zdrowia nowela miałaby wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Maciej Ofierski