Internetowa działalność gospodarcza i ewidencja sprzedaży
„Prowadzę działalność gospodarczą – handel internetowy. Gdy ostatniego dnia miesiąca zrobię raport miesięczny np. o godzinie 22:00, a o godzinie 23:30 wpadnie mi zamówienie, jak pisałem jest to działalność internetowa i zamówienie może mi wpaść o każdej godzinie, to jak się wtedy zachować, co mam wtedy zrobić? Dodam, że sprzedaje produkty, do których jest wymagana kasa/drukarka fiskalna. Moja działalność ma kod PKD 47.91.Z. Czy przysługuje mi teraz wsparcie z tarczy antykryzysowej od państwa?”
Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest prowadzenie ewidencji sprzedaży, w tym także wystawianie raportów miesięcznych, stanowiących podstawę rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy. Sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określa …
(…) rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży zostały określone w art. 6 ww. rozporządzenia. W zakresie raportów miesięcznych stanowi ono, iż podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu (w przypadku kas on-line zamiast raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego) podatnicy mogą wystawić łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny)). Powyższe oznacza, iż wystawienie raportu miesięcznego nie musi mieć miejsca przed zakończeniem danego miesiąca, gdyż zgodnie z treścią przywołanych przepisów winno ono nastąpić do 25 dnia kolejnego miesiąca (np. raport miesięczny za styczeń powinien zostać wystawiony do dnia 25 lutego).
Odpowiadając na drugą część pytania, dotyczącą wsparcia z tzw. tarczy antykryzysowej, wskazać należy, iż uprawnienia do kolejnej pomocy wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19. W zakresie pomocy udzielanej przez ZUS rozporządzenie wejdzie w życie dnia 04.05.2021 roku. Przewiduje ono zmiany czterech instrumentów, z których korzystają przedsiębiorcy tj.:
- wsparcia w postaci dofinansowania do wynagrodzenia pracowników,
- dotacji na koszty bieżącej działalności gospodarczej,
- świadczenia postojowego oraz
- zwolnienia z opłacania składek ZUS.
Niemniej jednak żadna z powyższych form wsparcia niestety nie jest przeznaczona dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą oznaczoną kodem PKD 47.91.Z.
Kamil Wywiał – aplikant radcowski
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2019 r. poz. 643 ze zm.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dn.16.04.2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 – Dz.U z 2021 r. poz. 713.