Godziny ponadwymiarowe wg MEiN
Przy rozliczaniu czasu pracy nauczycieli, w tym realizacji przez nich godzin ponadwymiarowych, dyrektorzy szkół powinni indywidualnie rozpatrywać sytuację każdego pracownika. Tylko taka postawa pozwala na rzetelne obliczenie wysokości wynagrodzenia – wyjaśnia MEiN w odpowiedzi na interpelację poselską. W praktyce oznacza to, że za każdym razem dyrektor musi ustalić, czy dany nauczyciel w konkretnym dniu realizował zajęcia, był w gotowości do pracy albo był nieobecny i z tego tytułu na przykład nie otrzymuje wynagrodzenia albo ma prawo do innych świadczeń.
Definicja godzin ponadwymiarowych została ustalona w …
(…) art. 35 Karta Nauczyciela. Są to godziny przydzielone nauczycielowi i ujęte w planie organizacyjnym szkoły. Nauczycielowi przysługuje prawo do wynagrodzenia za każdą przepracowaną godzinę według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy.
W myśl art. 30 ust. 6 pkt 2 KN organ prowadzący szkołę będący j.s.t., uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu, m.in. szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
Jednocześnie, zgodnie z wieloletnią linią orzeczniczą potwierdzoną w wyroku WSA w Łodzi z dn. 07.08.2020 r. (sygn. akt: SA/Łd142/20) rada gminy ma jedynie kompetencje do określenia szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 3 KN. W tych ramach nie mieści się upoważnienie do decydowania o zachowaniu lub utracie przez nauczyciela prawa do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe.
Resort edukacji wyjaśnia, że przy rozliczaniu godzin ponadwymiarowych obowiązują trzy zasady.
- Pierwsza zasada wynika z art. 80 i 81 K.p. w związku z art. 91c ust. 1 KN. Zgodnie z tymi przepisami wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.
W sytuacji gdy nauczyciel jest pozbawiony możliwości przepracowania zajęć dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych, np. z powodu nieobecności uczniów oraz nieprzydzielenia mu w zamian innych zajęć, w zakresie wynagrodzenia korzysta z przepisów dotyczących pracowników pozostających w gotowości do pracy. Należy jednak pamiętać, że cechami charakteryzującymi gotowość pracownika do wykonywania pracy są: zamiar wykonywania pracy, faktyczna zdolność do świadczenia pracy, uzewnętrznienie gotowości do wykonywania pracy i pozostawanie w dyspozycji pracodawcy. Pracownik pozostający w dyspozycji pracodawcy oczekuje na możliwość podjęcia pracy na terenie zakładu pracy lub w innym miejscu wskazanym przez pracodawcę, ewentualnie w miejscu wskazanym przez siebie i podanym pracodawcy, jeżeli pracodawca bezprawnie nie dopuszcza go do pracy. Bierne oczekiwanie pracownika na wezwanie go przez pracodawcę do wykonywania pracy nie oznacza więc gotowości do pracy w rozumieniu art. 81 § 1 K.p., jeżeli takiego zachowania nie usprawiedliwiają okoliczności sprawy (wyrok SN z dn. 20.11.2007 r., sygn. akt: II PK 80/07).
Jednakże w uchwale SN z dn. 02.02.2010 r. (sygn. akt: II PK 186/09) sąd uznał, że ogólną zasadą powinno być, że „przy ustalaniu wynagrodzenia należnego nauczycielowi za czas niewykonywania pracy, kiedy był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, związanych z odmową dopuszczenia go do pracy, nie podlegają uwzględnieniu składniki wynagrodzenia w postaci wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych oraz dodatku za uciążliwe warunki pracy”.
- Drugą zasadę prawną wyznacza uchwała SN z dn. 29.03.1989 r. w składzie Siedmiu Sędziów (sygn. akt: III PZP 53/88), zgodnie z którą „zamieszczenie w planie organizacyjnym szkoły godzin ponadwymiarowych przypadających w dniach ustawowo wolnych od pracy oraz w dniach wolnych od pracy i w okresach przerw w pracy szkoły ustalonych w przepisach o organizacji roku szkolnego, w których nie odbywają się zajęcia dydaktyczne lub wychowawcze, nie uprawnia do wynagrodzenia przewidzianego (…) za nieodbyte godziny ponadwymiarowe”. W uzasadnieniu do uchwały sąd zaznaczył, że zasada ta nie dotyczy „przydzielonych nauczycielowi prawidłowo zajęć w godzinach ponadwymiarowych, także w wymienionych dniach wolnych od pracy lub w okresach przerw w pracy, jeżeli szkoła prowadzi wówczas określoną działalność dydaktyczną lub wychowawczą. Odnosi się to także do placówek oświatowo-wychowawczych o ruchu ciągłym (np. domy dziecka, internaty, ośrodki szkoleniowe, zakłady wychowawcze oraz szkoły zaoczne), w których zajęcia prowadzone są również w niedziele czy święta”.
Mając na uwadze ww. uchwałę oraz obowiązujące przepisy prawa, tj. ustawę z dn. 18.01.1951 r. o dniach wolnych od pracy (t. jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1920) i rozp. MEN z dn. 11.08.2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603), nauczycielowi nie przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe zamieszczone w planie organizacyjnym szkoły w następujących dniach:
- 1 stycznia – Nowy Rok,
- 6 stycznia – Święto Trzech Króli,
- pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
- drugi dzień Wielkiej Nocy,
- 1 maja – Święto Państwowe,
- 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,
- pierwszy dzień Zielonych Świątek,
- dzień Bożego Ciała,
- 1 listopada – Wszystkich Świętych,
- 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
- 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
- 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;
- niedziele,
- wolnych od pracy w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, określonych przez Prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia,
- zimowej przerwy świątecznej, która trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
- wiosennej przerwy świątecznej, która rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w najbliższy wtorek po świętach,
- ferii zimowych, które trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego,
- ferii letnich, które rozpoczynają się w dniu następującym po dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i kończą się z dniem 31 sierpnia.
- Trzecia zasada wynika z uchwały SN z dn. 31.08.1983 r. (sygn. akt: III PZP 33/83), zgodnie z którą wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, wypłacone w wypadku usprawiedliwionego nieodbycia zajęć, przysługuje nauczycielowi od dnia 1 września 1981 r. także w razie ich nieodbycia z powodu uczestnictwa w zajęciach dokształcających na podstawie skierowania zakładu pracy.
W uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że o tym, czy usprawiedliwiona nieobecność w pracy nauczyciela z powodu dokształcania się stanowi równocześnie usprawiedliwione nieodbycie zajęć ponadwymiarowych, decyduje fakt skierowania nauczyciela na odpowiednie szkolenie. Skierowanie obliguje nauczyciela do podporządkowania się poleceniu szkoły i w konsekwencji taka nieobecność, jako nieobecność z przyczyn leżących po stronie szkoły, skutkuje zachowaniem przez nauczyciela prawa do wynagrodzenia za nieodbyte godziny ponadwymiarowe.
- Inne przypadki niż dni wolne od pracy, przerwy świąteczne czy ferie
MEiN przypomina, że w czasie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych przez dyrektora na mocy rozp. w sprawie organizacji roku szkolnego szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, a ponadto jeżeli te dni wypadają w trakcie egzaminów, np. maturalnych, nauczyciele pracują w komisjach egzaminacyjnych.
Dzień rozpoczęcia oraz dzień zakończenia roku szkolnego są pierwszym i ostatnim dniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym. W tych dniach odbywają się uroczyste akademie i nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami.
Zgodnie z art. 74 KN w dniu rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, czyli 14 października, obchodzony jest Dzień Edukacji Narodowej. Dzień ten uznaje się za święto wszystkich pracowników oświaty i jest on wolny od zajęć lekcyjnych. Taki dzień, co do zasady, jest dniem pracy dla nauczycieli. Nie ma wtedy zajęć lekcyjnych, ale mogą odbywać się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
Stosownie do § 10 ust. 1–5 rozp. MEN z dn. 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t. jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 983) uczniowie uczęszczający na naukę religii mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia trzydniowych rekolekcji wielkopostnych, jeżeli rekolekcje te stanowią praktykę danego Kościoła lub innego związku wyznaniowego. W czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej. Rekolekcje są więc dniami pracy nauczycieli.
Nauczyciel uczestniczący w wycieczkach, zielonych szkołach, olimpiadach, konkursach jest oddelegowany przez dyrektora do innej pracy, którą wykonuje zamiast realizacji lekcji, dlatego nie może być pozbawiony wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
Jeżeli chodzi o usprawiedliwione nieobecności nauczyciela związane z urlopami okolicznościowymi, o których mowa w § 15 rozp. MPiPS z dn. 15.05.1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (t. jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632), lub dniami z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 14, o których mowa w art. 67e KN, to nauczyciel za te dni, tak jak każdy pracownik, ma prawo do wynagrodzenia obliczanego jak wynagrodzenie za urlop, z tym że składniki wynagrodzenia ustalane w wysokości przeciętnej oblicza się z miesiąca, w którym przypadło zwolnienie od pracy lub okres niewykonywania pracy.
Jeżeli nauczyciel jest nieobecny w szkole z powodu choroby albo opieki na przykład nad chorym dzieckiem w wieku do 14 lat, otrzymuje za dni opieki zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w ustawie z dn. 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t. jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 870).
Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Ustawa z dn. 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela – Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.