Szkoły: Likwidacja nieużywanych podręczników finansowanych z dotacji
„Jak prawidłowo postępować z podręcznikami z dotacji celowej, które są nieużywane ze względu na dezaktualizację oraz okres użytkowania? Czy możliwa jest sprzedaż jako makulatura oraz czy trzeba przekazać otrzymaną kwotę do organu prowadzącego?”
Przepisy …
(…) art. 22aj ustawy o systemie oświaty stanowią, że w bibliotece szkolnej są gromadzone podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne, a czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych jak również czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
Jak zatem widać, wśród przepisów oświatowych nie ma regulacji jednoznacznie precyzujących sposób postępowania z podręcznikami, które są nieużywane ze względu na dezaktualizację oraz okres użytkowania.
Wobec powyższego, należy zastosować przepisy dotyczące ewidencjonowania materiałów bibliotecznych. Przedmiotowej ewidencji materiałów bibliotecznych, zatem także podręczników i materiałów edukacyjnych zakupionych przez szkołę ze środków dotacji celowej, należy dokonywać zgodnie z zasadami rachunkowości oraz w sposób umożliwiający realizację obowiązku inwentaryzacji, wynikającego z art. 26 ustawy o rachunkowości.
Wspomniałem na początku, że dyrektor szkoły wykonuje czynności związane z gospodarowaniem podręcznikami, w tym z podręcznikami, które są nieużywane ze względu na dezaktualizację. To oznacza, że władnym do ustalenia i wdrożenia określonego postępowania z nieużywanymi podręcznikami, z uwagi na ich dezaktualizację, czy okres używania jest dyrektor szkoły.
Uważam, że pytanie dotyczące możliwości sprzedaży jako makulatury nieużywanych podręczników ze względu na ich dezaktualizację oraz okres użytkowania oraz ewentualnej konieczności przekazania otrzymanej z tego tytułu kwoty do organu prowadzącego tak naprawdę winno być adresowane do konkretnego organu prowadzącego. Tylko z właściwym organem prowadzącym dyrektor placówki jest uprawniony skonsultować postępowanie z nieużywanymi podręcznikami, w tym uzyskać odpowiedź na przedmiotowe pytanie, bowiem przepisy prawa oświatowego milczą w tym temacie.
Paweł Nowak – prawnik
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 29.09.1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.
- Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty – Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.