Reklamacja na podstawie gwarancji lub rękojmi

mobile-phone-998871_640.jpg

„Moja firma – Sp. z o.o. zawarła umowę z firmą X na usługi telefoniczne oraz do tego kupiła telefon w ratach. Po 2-3 miesiącach pojawiła się wada telefonu (bardzo się grzał i od tego psuł się wyświetlacz – występował żółty pas, który uniemożliwiał pracę z telefonem). Oddałem go do serwisu na gwarancji. Oni wymienili wyświetlacz. Za miesiąc stało się to samo. Znowu oddałem do naprawy gwarancyjnej i oni znowu wymienili wyświetlacz. Po raz trzeci występuje ten sam problem. Znowu zgłosiłem do naprawy, ale oni odmówili w serwisie, bo na dole był lekki ślad od uderzenia, chociaż pas występuje. Pół roku telefon jeździł od salonu do serwisu i z powrotem i nie chcieli naprawić. Byłem zmuszony kupić nowy telefon w tym czasie. Wreszcie po pół roku oddali nienaprawiony telefon. Ja zrobiłem ekspertyzę, która pokazała, że telefon był z wadą ukrytą, a uderzenie na dole nie miało wpływu na działanie telefonu. Napisałem list do firmy X z prośbą o wymianę urządzenia albo zwrot kosztów, ponieważ telefon nie spełnia warunków umowy. Już minęło 2 tygodnie, a odpowiedzi nie ma. Mam ochotę pójść drogą sądową. Co po kolei należy zrobić, jakie kroki wykonać? Potrzebuję też pomocy w przygotowaniu wszystkich dokumentów do sądu.”

Reklamacji wadliwego towaru można dokonać na podstawie gwarancji lub rękojmi, w zależności od decyzji kupującego. Podstawową różnicą jest …

(…) dobrowolny charakter gwarancji, podczas gdy uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują z mocy prawa, niezależnie od woli stron umowy. Jeśli reklamacja złożona z tytułu gwarancji nie została uznana, przed złożeniem pozwu, można wystąpić z reklamacją tytułem rękojmi.

W przypadku rękojmi zgodnie z postanowieniami zawartymi w Kodeksie cywilnym – przepisy art. 556 i nast., jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. W takiej sytuacji obowiązkiem sprzedawcy jest wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad lub usunięcie wady w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

Obok powyższych uprawnień na podstawie rękojmi kupujący może złożyć również oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Wykonanie przez kupującego tych uprawnień następuje poprzez dokonanie jednostronnej czynności prawnej, której adresatem jest sprzedawca. Celem składanego oświadczenia o obniżeniu ceny jest doprowadzenie do stanu ekwiwalentności świadczeń stron umowy sprzedaży. W takim oświadczeniu powinna zostać określona nowa cena sprzedaży lub wskazana kwota o jaką winna zostać obniżona cena sprzedaży. Z kolei odstąpienie od umowy oznacza, iż umowa traktowana jest jakby nie została zawarta, co powoduje obowiązek zwrotu przez strony tego, co sobie wzajemnie świadczyły.

Na uwadze należy mieć również treść art. 566 K.c., który stanowi, iż jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności, a w szczególności może on żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.

Tego rodzaju kosztem może być wydatek kupującego na poczet ekspertyzy prywatnego rzeczoznawcy, dzięki której pozyskał on fachową wiedzę w przedmiocie istnienia i rodzaju wad (tak też orzekł Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku z dn. 19.02.2013 r., sygn. akt: I ACa 732/12) – zadośćuczynienie za wyrządzenie krzywdy. Równocześnie do ponownego zgłoszenia reklamacyjnego należy załączyć powyższą ekspertyzę.

Jeżeli pomimo to sprzedawca nadal nie uzna reklamacji za zasadną konieczne okazać się może skierowanie sprawy do sądu. W takim przypadku niezbędne będzie wykazanie, iż strony podjęły próbę pozasądowego rozwiązania sporu, którą może być wymiana korespondencji związanej ze zgłaszaną reklamacją. Do pozwu warto również załączyć sporządzoną prywatną opinię rzeczoznawcy, umowę, a także dowód zapłaty za towar (niekoniecznie paragon).

Odrębnym wymogiem jest również obowiązek dołączenia dowodu uiszczenia opłaty sądowej, której wysokość zależy od wartości przedmiotu sporu (art. 13 ustawy z dn. 28.07.2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych – Dz.U. z 2020 r. poz. 755 z późn. zm.). Sprawy o roszczenie z rękojmi lub gwarancji, jeśli wartość przedmiotu umowy nie przekracza 20.000 złotych, rozpoznawane są w postępowaniu uproszczonym.

Kamil Wywiał – aplikant radcowski

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny – tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740.