Wspólny rynek UE: Pakiet Mobilności w transporcie

„Jak można interpretować pakiet mobilności w transporcie i jak można do tego dostosować się z najmniejszymi kosztami dla spółki?”

Przyjęty przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku Pakiet Mobilności to zbiór regulacji prawnych, których celem jest uregulowanie aspektów dotyczących międzynarodowego transportu drogowego świadczonego na unijnym rynku przez przewoźników mających siedzibę w krajach należących do Unii Europejskiej. Wprowadzone przepisy dotyczą w szczególności kwestii związanych z …

(…) czasem jazdy i odpoczynku kierowców, zasad ich delegowania, a także dostępem do rynku.

Pakiet Mobilności, wprowadza zmiany w dotychczasowych regulacjach zapisanych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady. Zmianie ulega rozporządzenie (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012.

Część z przyjętych przepisów weszła w życie jeszcze w sierpniu 2020 roku. Dotyczą one przede wszystkim czasu jazdy i odpoczynku kierowców:

  • zakazu odbywania tygodniowych regularnych 45 godzinnych odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu,
  • obligatoryjnego powrót kierowcy do swojego miejsca zamieszkania lub miejsca siedziby firmy, nie rzadziej, niż co 4 tygodnie,
  • zaostrzenia reguł dotyczących odpoczynków tygodniowych skróconych:
    • kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem, że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku. W przypadku gdy wykorzystano dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku następny okres tygodniowego odpoczynku musi być poprzedzony okresem odpoczynku wykorzystywanym jako rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
  • możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy, przy czym:
    • kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju;
    • każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu;
    • wydłużenie czasu pracy o 2 godziny uwarunkowane jest skorzystaniem z przerwy trwającej nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

Kolejne zmiany zaczną obowiązywać od lutego 2022 roku. Przede wszystkim kierowcy będą musieli otrzymywać pełne wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę.

Nie dotyczy to jednak kierowcy przejeżdżającego tranzytem przez terytorium państwa członkowskiego, który nie wykonuje załadunku ani rozładunku, ani nie zabiera ani nie wysadza pasażerów, a także kierowcy wykonującego przewozy dwustronne/bilateralne (z państwa członkowskiego siedziby  do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego lub z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego do państwa członkowskiego siedziby) wraz z maksymalnie dwoma dodatkowymi załadunkami/rozładunkami (po warunkiem spełnienia dodatkowych warunków).

Równocześnie jednak dotyczy to kierowców wykonujących przewozy kabotażowe oraz przewozy typu cross-trade/przerzuty. Co bardzo istotne, pracodawca nie będzie mógł wliczać do płacy minimalnej diet i ryczałtów za nocleg. Na marginesie warto wspomnieć, iż kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego (odbywa się on w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu) obowiązany będzie wprowadzić w tachografie symbol państwa, do którego wjechał.

Dalsze zmiany, które zaczną obowiązywać w 2022 roku dotyczą m.in. obowiązkowego nakazu zjazdu samochodu ciężarowego do kraju zarejestrowania, co najmniej raz na osiem tygodni czy też wprowadzenia limitu maksymalnie trzech operacji kabotażowych w ciągu 7 dni przy użyciu tego samego pojazdu (po ukończeniu ostatniej operacji kabotażowej wymagany będzie przymusowy 4-dniowy postój).

Ponadto wprowadzony został także wymóg posiadania licencji na przewóz drogowy dla pojazdów już od 2,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, a także obowiązek ubezpieczenia tychże pojazdów.

Kamil Wywiał – prawnik

oprac. \m/ \mos/