Płatnicy składek otrzymają informację o stanie ich rozliczeń za 2021 r.
Od 8 stycznia 2021 r. informacje o saldzie i rozliczeniu wpłat są sukcesywnie przekazywane ponad 2,8 mln płatników.
Każdy z nich dowie się, czy na koncie w ZUS ma nadpłatę, niedopłatę, czy też zerowe saldo. ZUS poda w informacji również, w jakiej wysokości wpłaty płatnik przekazał w roku 2021 i jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Niedopłata
Niedopłatę na koncie płatnika składek ZUS może rozłożyć na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, powinien złożyć wniosek o ulgę.
Więcej informacji na ten temat można uzyskać od doradcy ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić się na e-wizytę.
Niewielkie zaległości można spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty. Trzeba tylko sprawdzić, czy należy doliczyć odsetki za zwłokę. Można je obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek dostępnego na stronie ZUS.
Nadpłata
O nadpłatę można pomniejszyć kwotę składek wpłacanych w najbliższym terminie. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS -P). ZUS zwróci nadpłatę wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Ważne!
Jeśli płatnik skorygował deklaracje rozliczeniowe albo opłacił składki po 31 grudnia 2021 r., to nie są one uwzględnione w tej informacji. Dlatego w razie wątpliwości, można sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.
Źródło: ZUS