Pracownicy samorządowi – aktualne przepisy

W Dzienniku Ustaw z dnia 4 marca 2022 r. pod pozycją 530 opublikowano obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 28.01.2022 r., w załączniku do którego został zawarty nowy jednolity tekst ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282).

W aktualnym jednolitym tekście wymienionej powyżej ustawy uwzględniono zmiany wynikające z:

  • ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe orz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1834),
  • przepisów ogłoszonych przed dniem 25 stycznia 2022 r.

W jednolitym tekście omawianej ustawy pominięto art. 18 i 19 ustawy z dnia 17 września 2021 r., które określają termin wejścia w życie nowelizacji oraz normy przejściowe – przepisy te zawarto w ust. 2 obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 28 stycznia 2022 r.

Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych m.in. w:

– urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,

– starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,

– urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.

Pracownicy samorządowi – w zależności od stanowiska, jakie mają zajmować – zatrudniani na podstawie:

  1. wyboru,
  2. powołania,
  3. umowy o pracę.

Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, oraz na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

W art. 11-23 cyt. ustawy określono zasady nawiązania z pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie umowy o pracę stosunku pracy i zmiany tego stosunku. Z kolei w art. 24-35 tejże ustawy zawarto przepisy wskazujące obowiązki pracownika samorządowego.

Uprawnienia pracowników samorządowych wynikają z postanowień Rozdziału 4 cyt. ustawy. Zgodnie m.in. z brzmieniem art. 38 omawianej ustawy pracownikowi samorządowemu przysługuje:

  • dodatek za wieloletnią pracę (dodatek stażowy),
  • nagroda jubileuszowa w wysokości zróżnicowanej ze względu na okres zatrudnienia,
  • jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.

W myśl art. 43 ust. 1 cyt. ustawy w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy. Ponadto, spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy.

zxc