MF: Szacunkowe wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r.
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2022 r. wyniosło:
- dochody: 263,6 mld zł, tj. 53,6 %
- wydatki: 235,9 mld zł, tj. 45,2 %
- nadwyżka: 27,7 mld zł
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec2022 r.
W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 29,7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – czerwiec 2021 r. o ok. 31,0 mld zł.
W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
- dochody z podatku VAT były wyższe o 9,1% r/r (tj. ok. 9,2 mld zł),
- dochody z podatku PIT były wyższe o 13,6% r/r (tj. ok. 4,6 mld zł),
- dochody z podatku CIT były wyższe o 44,3% r/r (tj. ok. 11,3 mld zł),
- dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 12,9% r/r (tj. ok. 4,5 mld zł),
- dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 16,2% r/r (tj. ok. 0,4 mld zł ).
W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 30,9 mld zł i było niższe o ok. 1,2 mld zł (tj. 3,7%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2021 r. W czerwcu miała miejsce wpłata z zysku Narodowego Banku Polskiego za rok 2021 w wysokości 10,4 mld zł.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2022 r. wyniosło 235,9 mld zł, tj. 45,2% planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2021 (206,0 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 29,9 mld zł, tj. 14,5%.
Wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 7,1 mld zł) na finasowanie uzupełniające, co było związane m.in. z niższym stanem środków na rachunku FUS na koniec 2021 r., rozpoczęciem w lutym wypłat Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego z wyrównaniem od stycznia oraz zwiększoną do poziomu 7% waloryzacją świadczeń, a także wypłatą od czerwca br. świadczenia 500+.
W ramach części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazano więcej o 3,4 mld zł, w tym m. in. środki na wpłatę do Funduszu Pomocy oraz do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na realizację zadań z zakresu zakupu rezerw strategicznych.
W części 29 – Obrona Narodowa przekazano więcej o 3,0 mld zł, m. in. na zakup sprzętu i uzbrojenia wojskowego, a także na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W części 42 – Sprawy wewnętrzne przekazano więcej o 1,3 mld zł mi. in na dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych oraz świadczenia i odprawy dla funkcjonariuszy Policji odchodzących ze służby. Natomiast w części 44 – Zabezpieczenie społeczne przekazano więcej o 1,7 mld zł w związku z wpłatą do Funduszu Solidarnościowego na wypłatę świadczenia uzupełniającego. W ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 2,1 mld zł, w związku ze wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, m.in. z przekazaniem środków na podwyżki dla nauczycieli. Większe wykonanie odnotowano także w ramach obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o ok. 0,9 mld zł) oraz środków własnych Unii Europejskiej (więcej o ok. 1,0 mld zł) mi. in. ze względu na wniosek Komisji dotyczący zapłaty składki za czerwiec oraz szacowaną wysokość wpłaty z tytułu ceł płatnych do UE.
MF