Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r.

ekonomia_informacje-42.jpg

 

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wyniosło:

  • dochody 173,7 mld zł, tj. 28,7%
  • wydatki 183,7 mld zł, tj. 27,3%
  • deficyt 10,0 mld zł, 14,7%

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień2023 r.

W okresie styczeń – kwiecień 2023 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 5,6 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były niższe w stosunku do okresu styczeń – kwiecień 2022 r. o ok. 2,3 mld zł. 

W związku z obniżeniem stawki podatkowej w 2022 roku i w efekcie wyższymi niż zazwyczaj zwrotami nadpłaconego podatku spadek dochodów w PIT w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego był spodziewany i zgodny z założeniami przyjętymi przy planowaniu budżetu na 2023 rok.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

  • dochody z podatku VAT były wyższe o 6,4% r/r (tj. ok. 5,1 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 36,2% r/r (tj. ok. 9,2 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były wyższe o 2,0% r/r (tj. ok. 0,4 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 4,0% r/r (tj. ok. 1,0 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 1,4% r/r (tj. ok. 0,03 mld zł).

W okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 21,6 mld zł i było wyższe o ok. 7,9 mld zł (tj. 57,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – kwiecień 2022 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wyniosło 183,7 mld zł, tj. 27,3% planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (158,8 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 24,8 mld zł, tj. 15,6%.

Wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 13,8 mld zł) co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. Jednocześnie, w związku z tą zmianą, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 14,0 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 10,6 mld zł i było zbliżone do wykonania w tym samym okresie roku 2022.

Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 5,5 mld zł w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 4,8 mld zł w związku głównie ze wzrostem kosztów obsługi długu krajowego w efekcie wzrostu stóp procentowych. Jednakże dotychczasowy poziom wydatków na obsługę zadłużenia pozostaje na niskim poziomie w stosunku do prognoz przyjętych do ustawy budżetowej na 2023 rok, ze względu na nierównomierny rozkład płatności w ciągu roku. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 8,7 mld zł w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.

Ponadto, niższe wykonanie odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,2 mld zł) co było spowodowane rozliczeniem w marcu br. nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za ten miesiąc. W I kwartale 2023 r. zanotowano również niższe wpłaty z tytułu należności celnych. Ww. pomniejszenia skompensowały wyższą składkę Polski do budżetu UE w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

MF