Centrum kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego

Centrum kształcenia ustawicznego

Publicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są centra kształcenia ustawicznego. Tego typu placówka prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych: na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, kursie umiejętności zawodowych, kursie kompetencji ogólnych oraz innym kursie umożliwiającym uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a także w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia lub szkołach policealnych, jeżeli takie szkoły wchodzą w skład tego centrum. Szczegółową organizację, sposób i warunki prowadzenia kształcenia w ww. szkołach określają przepisy dotyczące szkół publicznych.

Ponadto centrum kształcenia ustawicznego może realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania danego zawodu.

Centrum kształcenia zawodowego

Centrum kształcenia zawodowego to nowa jednostka organizacyjna, funkcjonująca od 1 września 2019 r. (powstała z przekształcenia dotychczasowych jednostek: placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego).

Publiczne centrum kształcenia zawodowego:

1) realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające
z programu nauczania danego zawodu, polegające w szczególności na prowadzeniu:

a) zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania danego zawodu,

b) zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników, o których mowa w rozp. MEN z dn. 22.02.2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2019 r. poz. 391), lub

2) prowadzi turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.

Ponadto publiczne centrum kształcenia zawodowego może prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych: na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, kursie umiejętności zawodowych, kursie kompetencji ogólnych oraz innym kursie umożliwiającym uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a także dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do branżowych szkół I stopnia – w zakresie kształcenia zawodowego teoretycznego, w przypadku gdy szkoła nie ma możliwości zrealizowania tego kształcenia.

Publiczne centrum kształcenia zawodowego może współpracować
z placówkami doskonalenia nauczycieli
w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego.

Przepisy wspólne dla obu jednostek

Centra kształcenia ustawicznego i publiczne centra kształcenia zawodowego współpracują z:

1) pracodawcami w zakresie:

a) organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego,

b) przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców,

c) kształcenia ustawicznego pracowników;

2) urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach;

3) innymi podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych.

Zarówno centrum kształcenia ustawicznego, jak i publiczne centrum kształcenia zawodowego sporządzają plan kształcenia na każdy rok szkolny. Plan ten zawiera:

1) wykaz pozaszkolnych form kształcenia;

2) czas trwania kształcenia i wymiar godzin kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych;

3) planowaną liczbę słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub uczestników kształcenia w formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 2, 3 i 5 u.p.o.;

4) nazwę i symbol cyfrowy zawodu oraz nazwę i oznaczenie kwalifikacji, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego – w przypadku kształcenia w formach, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1 i 2 u.p.o.

Publiczne centra kształcenia zawodowego prowadzące turnusy sporządzają także plan dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników na dany rok szkolny na podstawie skierowań, o których mowa
w § 19 cyt. rozp. Plan ten zawiera:

1) liczbę młodocianych pracowników, dla których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne;

2) wykaz zawodów, w których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne, oraz nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego;

3) zakres dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.

Wskazane wyżej plany uwzględnia się w arkuszu organizacji centrum kształcenia ustawicznego i publicznego centrum kształcenia zawodowego.

Warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w centrach kształcenia ustawicznego i publicznych centrach kształcenia zawodowego w ramach realizacji zadań, o których mowa odpowiednio w § 4 ust. 2 i w § 5 ust. 1 pkt 1 cyt. rozp., a także warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz kursach umiejętności zawodowych określają przepisy rozp. MEN z dn. 22.02.2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2019 r. poz. 391).

Statuty obu jednostek

Szczegółowe kwestie dotyczące organizacji pracy centrum kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego są przedmiotem regulacji rozp. MEN z dn. 14.02.2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 320).