Ceny transferowe w transakcjach z rajami podatkowymi
Dokumentacje cen transferowych sporządzane za rok 2021 będą musiały uwzględniać nie tylko transakcje z podmiotami powiązanymi i rozliczenia realizowane bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych (jak dotychczas), ale także dużą część transakcji realizowanych z podmiotami niepowiązanymi.
Co nowego w przepisach?
Od roku 2022 (a więc już dla transakcji zrealizowanych w roku 2021) do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych będą obowiązani podatnicy:
- Dokonujący transakcji z podmiotem niepowiązanym mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli wartość tej transakcji za rok podatkowy przekracza 100.000 zł
- Dokonujący transakcji z podmiotem powiązanym lub niepowiązanym, jeżeli rzeczywisty właściciel należności ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową oraz wartość tej transakcji za rok podatkowy przekracza 500.000 zł.
Powyższe oznacza, że każde rozliczenie kontrahenta z podmiotem z raju podatkowego może być z założenia traktowane jako transakcja rajowa. Chodzi więc o jakąkolwiek transakcję np. zakup sprzętu elektronicznego zrealizowaną przez naszego kontrahenta z jednym z państw uznawanych za raj podatkowy – np. z Hongkongu (lista rajów podatkowych znajduje się na dole materiału). Wówczas, jeżeli nasze rozliczenia z kontrahentem przekraczają w danym roku podatkowym 500.000 zł, podatnik zobowiązany jest do przygotowania dokumentacji cen transferowych.
Domniemanie dotyczące podmiotu z raju podatkowego
Co istotne, ustawodawca wprowadził domniemanie, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w tzw. raju podatkowym w sytuacji, gdy kontrahent podatnika dokonuje rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę w raju podatkowym. Oznacza to, że jakiekolwiek rozliczenia kontrahenta z podmiotem z raju podatkowego wystarczą, aby zastosowanie miało domniemanie, iż podmiot ten jest w tym przypadku rzeczywistym właścicielem.
Domniemanie znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy zostanie ustalone, że druga strona transakcji przekraczającej wartość 500.000 zł dokonuje w roku podatkowym bezpośrednio rozliczeń z podmiotem rajowym.
Przy ustalaniu tych okoliczności ustawodawca wymaga od podatników dochowania należytej staranności.
Jak dochować należytej staranności przy weryfikacji rozliczeń kontrahenta?
Dla dochowania należytej staranności niezbędne będzie uzyskanie oświadczenia od kontrahenta, z którego wynika, że nie dokonuje on żadnych rozliczeń w danym roku podatkowym z podmiotem rajowym.
Natomiast w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi dochowanie należytej staranności oznacza, poza uzyskaniem wspomnianego oświadczenia, dodatkowo weryfikację informacji dostępnych w związku z powiązaniami tj. dokumentacji cen transferowych, sprawozdania finansowego, struktury właścicielskiej.
Oświadczenie należy uzyskać ex post, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnika. Sugerujemy, aby w ramach umów z kontrahentami strony zobowiązywały się do wzajemnego składania przedmiotowych oświadczeń.
Zakres dokumentacji
W przypadku wykrycia transakcji rajowych realizowanych z podmiotami niepowiązanymi, podatnicy zwolnieni będą z obowiązku sporządzania analiz porównawczych (benchmarking study). Jednocześnie, oprócz konieczności weryfikacji beneficjentów rzeczywistych, będą mieli obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej oraz złożenia raportu o cenach transferowych TPR.
Terminy
Nowe przepisy dotyczyć będą dokumentacji sporządzanych za rok 2021. Zgodnie z nowelizacjami wynikającymi z tzw. Polskiego Ładu, termin na przygotowanie dokumentacji za rok 2021 obejmującej m.in. transakcje rajowe mija z końcem 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego (dla podatników mających rok podatkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym będzie to koniec października 2022 r.).
Przygotuj się na nowe wyzwania
Zachęcamy Państwa do przeanalizowania swojej działalności pod kątem tego, czy nowe przepisy mogą potencjalnie dotyczyć Państwa rozliczeń, a co za tym idzie – jak ustalić proces dochowania należytej staranności w zakresie weryfikacji kontrahentów.
Jeżeli potrzebują Państwo więcej informacji dot. zmian w przepisach o cenach transferowych i ich wpływu na Państwa działalność, prosimy o kontakt.
LISTA RAJÓW PODATKOWYCH:
» | Anguilla | Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej |
» | Antigua i Barbuda |
» | Brytyjskie Wyspy Dziewicze | Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej |
» | Curaçao | Kraje wchodzące w skład Królestwa Niderlandów |
» | Grenada |
» | Guam |
» | Hongkong | Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej |
» | Kajmany |
» | Królestwo Bahrajnu |
» | Królestwo Tonga |
» | Księstwo Andory |
» | Księstwo Monako |
» | Makau | Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej |
» | Niezależne Państwo Samoa |
» | Niue | Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią |
» | Republika Fidżi |
» | Republika Liberii |
» | Republika Malediwów |
» | Republika Mauritiusu |
» | Republika Nauru |
» | Republika Panamy |
» | Republika Seszeli |
» | Republika Vanuatu |
» | Republika Wysp Marshalla |
» | Republikę Palau |
» | Republikę Trynidadu i Tobago |
» | Saint Lucia |
» | Samoa Amerykańskie |
» | Sark | Terytorium Zależne Korony Brytyjskiej |
» | Sint-Maarten |
» | Sułtanat Omanu |
» | Wspólnota Dominiki |
» | Wyspy Cooka | Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią |
» | Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych | Terytorium Nieinkorporowane Stanów Zjednoczonych |
Jakub Czerski – Tax Manager
Accace Sp. z o.o. Warszawa