Czy należy informować pracodawcę o dodatkowym zatrudnieniu?
Zgodnie z przepisem art. 10 § 1 Kodeksu pracy każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, nie można zabronić wykonywania zawodu. Czy pracownik ma obowiązek poinformowania pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia?
Obowiązujące przepisy prawa nie obligują pracownika do informowania pracodawcy o zamiarze podjęcia dodatkowego zatrudnienia.
Natomiast co do zasady, pracodawca jest uprawniony zobowiązać pracownika do udzielenia informacji o zamiarze podjęcia oraz podjęciu „dodatkowej aktywności zawodowej”. W orzecznictwie przyjmuje się możliwość zobowiązania pracownika do udzielenia informacji dotyczących pracy w zakresie niesprzecznym z umową o pracę oraz prawem (niebędącym dyskryminacją i nienaruszającym dóbr osobistych). Odmowa wykonania takiego polecenia stanowi naruszenie podstawowego obowiązku pracowniczego, które z reguły uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 2017 roku, sygn. akt I PK 33/16).
Klaudia Utkowska