Domek letniskowy i meldunek osoby

„Nadanie numeru porządkowego domkowi letniskowemu. Czy można nadać nr domkowi letniskowemu? Na co zwracać uwagę? Jeśli tak, to czy można zameldować tam osobę?”

W ocenie Autora, w aktualnym stanem prawnym zupełnie odrębne kwestie stanowi nadanie numeru porządkowego domkowi letniskowemu a możliwość zameldowania kogoś w takim domku.

Numer w domku letniskowym

Jeżeli chodzi o nadanie numeru porządkowego domkowi letniskowemu wiele zależy od …

(…) tego, na jakie cele został przeznaczony teren i domek w ewidencji gruntów i budynku danej gminy. W sytuacji, gdy z dokumentacji architektoniczno-budowlanej wynika, że jest to dom letniskowy wykorzystywany do całorocznego mieszkania, trudno będzie uzyskać zgodę na zmianę sposobu użytkowania tego budynku z domku letniskowego na dom jednorodzinny, mieszkalny. Podobnie jeśli w ewidencji gruntów i budynków czy miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren, na którym usytuowany jest domek letniskowy, jest przeznaczony na cele rekreacyjne, a nie mieszkalne.

Zwykle numer porządkowy ustalany jest z urzędu przez wójta lub burmistrza albo prezydenta miasta. Dlatego jeśli budynek nie ma nadanego numeru porządkowego, to należy złożyć wniosek do urzędu gminy o ustalenie tego numeru.

Zgodnie z art. 47a ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań gminy należy ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów.

W myśl art. 47a ust. 4 pkt 5 ppkt a w/w ustawy ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera m.in. dane adresowe określające numery porządkowe budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania.

Zgodnie z art. 47a ust. 4a cyt. ustawy ewidencja miejscowości, ulic i adresów, oprócz danych wymienionych w ust. 4, może zawierać także dane adresowe dotyczące obiektów, takich jak: parkingi, garaże, wjazdy i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc zorganizowanego wypoczynku lub działalności gospodarczej.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów trudno zatem doszukać się możliwości nadania numeru porządkowego domkowi letniskowemu, który został wybudowany na terenach rekreacyjnych, a nie typowo mieszkalnych, aczkolwiek zawsze warto spróbować złożyć wniosek o nadanie numeru porządkowego (wzór takiego wniosku stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów). Nawet w razie decyzji odmownej można złożyć odwołanie, a następnie skargę do sądu administracyjnego. Być może orzecznictwo sądów administracyjnych będzie ewoluowało i zmieni się na korzyść właścicieli domków letniskowych.

Meldunek w domku letniskowym

Odnosząc się do kwestii możliwości zameldowania w domku letniskowym, prezentowane są różne stanowisko. Według urzędów gmin nie można nikogo zameldować w budynku, który nie posiada numeru porządkowego, natomiast pojawił się także pogląd odmienny, poparty wyrokiem NSA z dnia 04.06.2008 r. (sygn. akt: II OSK 608/07), zgodnie z którym zameldowanie jest tylko administracyjnym potwierdzeniem pobytu i służy celom administracyjnym, dlatego nie można odmówić prawa do meldunku osobie, która na stałe przebywa w jakimś obiekcie, na przykład w domku letniskowym.

W dniu 16.04.1993 r. NSA wydało jeszcze inny wyrok (sygn. akt: V SA 2459/92), zgodnie z którym przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie uzależniają dopełnienia obowiązku meldunkowego polegającego na zameldowaniu od faktu uprzedniego nadania nazwy ulicy.

Należy mieć jednak na względzie, że oba przytoczone wyroki NSA zostały wydane na podstawie przepisów nieobowiązującej już ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Aktualnie obowiązujące ustawa o ewidencji ludności z dnia 24.09.2010 r.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 1, obowiązek meldunkowy polega na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Z kolei pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania (art. 25 ust. 1). Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 adres określa się przez podanie w pozostałych gminach (tj. gminach innych niż miasto) – nazwy miejscowości, ulicy, jeżeli w miejscowości występuje podział na ulice, numeru domu i lokalu – jeżeli jest wydzielony, nazwy gminy, nazwy województwa oraz kodu pocztowego.

Zatem i w tym przypadku, podobnie jak przy wniosku o nadanie numeru porządkowego domkowi letniskowemu, aby poznać i ewentualnie zakwestionować decyzję o odmowie zameldowania, konieczne jest uprzednie złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt stały/czasowy w domku letniskowym.

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne – Dz.U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.
  2. Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dn. 09.01.2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów – Dz.U. z 2012 r. poz. 125.
  3. Ustawa z dn. 24.09.2010 r. o ewidencji ludności – Dz.U. z 2018 r. poz. 1382 z późn. zm.