E-handel: Polityka prywatności sklepu internetowego

ecommerce-3529837_640.jpg

„Jestem osobą przygotowującą do uruchomienia sklepu internetowego ze sprzedażą produktów produkowanych we własnym zakresie. Czy przy sprzedaży towarów przez Internet sklep internetowy i dopuszczonych opcjach płatności: przelewy na konto, przelewy poprzez serwis Przelewy 24 w tym BLIK, płatność za pobraniem wymagane jest posiadanie kasy fiskalnej, czy wystarczające jest jedynie wystawianie faktur klientom sklepu?; A jak dokładnie należy postępować w sytuacji gdy nie jestem płatnikiem VAT (nie przekraczam pułapu 200.000 zł). Ceny, które podaję za produkty są cenami netto równymi brutto, czy więc zapis w regulaminie jest poprawny, jeśli zapiszę że: >Ceny produktów w sklepie są cenami netto równymi brutto<, czy może powinnam napisać: >Ceny produktów są cenami netto, zwolnionymi z podatku VAT< (dopóki nie przekroczę progu 200.000 zł)? W jaki sposób naliczać opłatę za transport/wysyłkę towarów – czy ceny, które podaję za przesyłkę powinny być zgodne 1:1 z cennikiem jaki dostałam od firmy obsługującej przesyłki, czy powinnam wskazać, że przesyłki są obciążone podatkiem VAT (jakim?); gdzie powinny być uwzględnione dodatkowe koszty pakowania produktów czy ich dowozu do np. paczkomatu – przy cenach jednostkowych produktów? Proszę również o weryfikację Polityki Prywatności sklepu.”

W przypadku sklepów internetowych nie zawsze …

(…) wymagane jest prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. O tym jakie należy spełnić w tym celu warunki mówi rozporządzenie MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Po pierwsze dostawa towarów musi odbywać się w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Dodanie opcji odbioru osobistego automatycznie powoduje utratę prawo do zwolnienia z rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej. Po drugie Klient płatności dokonywać musi za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo (w tym przelew na konto, przelew poprzez serwis Przelewy 24 lub przelewy BLIK). Zwrócić przy tym należy jednak uwagę, że organy skarbowe płatność kartą traktują jako transakcję gotówkową. Wreszcie po trzecie, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przykładowo w tytule przelewu Klient powinien zatem podać numer zamówienia. Ponadto pamiętać należy, iż sprzedaż nie może dotyczyć produktów określonych w § 4 pkt 1 ww. rozporządzenia (np. części do silnika).

Po spełnieniu wszystkich powyższych warunków sprzedaż towarów w sklepie internetowym, w którym dostępne są następujące formy płatności: przelew na konto, przelew poprzez serwis Przelewy 24, przelew BLIK, a także płatność za pobraniem, nie wymaga posiadania kasy fiskalnej.

Przechodząc do odpowiedzi na pytanie numer 2 przytoczyć należy, iż w ślad za brzemieniem art. 113 § 1 ustawy o podatku od towarów i usług (u-VAT), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. W takim przypadku chcąc określić w regulaminie cenę towarów sugeruję zamieścić zapis, iż: “Wszystkie ceny towarów są cenami netto i nie zawierają podatku VAT. Podstawą prawną do zwolnienia z podatku VAT jest art. 113 ust. 1 (albo ust. 9) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

Z kolei w odniesieniu do kosztów transportu zasadą jest, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Koszt przesyłki podlega zatem opodatkowaniu tą samą stawką co sprzedawany towar. Dotyczy to także sytuacji sprzedaży zwolnionej z podatku VAT.

W takim przypadku koszt wysyłki na fakturze winien być zatem uwzględniony w cenie towaru. Równocześnie w celu uniknięcia przekroczenia progu 200.000 zł, w regulaminie można zastrzec zapis, iż “Klient dokonując zakupu w sklepie automatycznie udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego”. Przyjmując takie rozwiązanie kwoty pobrane przez sklep w celu pokrycia kosztów wysyłki nie będą uwzględnione przy obliczaniu limitu zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 u-VAT.

Odpowiadając z kolei na pytanie nr 3 wskazuję, iż polityka prywatności powinna wskazywać kto jest administratorem danych osobowych, zawierać informacje o tym jakie dane są przetwarzane, w jakim celu oraz na jakiej podstawie prawnej (na podstawie zgody Klienta, w celu realizacji umowy czy też w celu wypełnienia obowiązków prawnych lub regulacyjnych). W dalszej kolejności powinna wskazywać także jakim podmiotom trzecim przekazywane będą dane (np. firmom kurierskim), informacje o okresie ich przechowywania, a także sposobach ochrony przetwarzanych danych. Ponadto powinna określać jakie prawa przysługują Klientom sklepu w związku z przetwarzaniem ich danych.

Wobec powyższego, sugeruję zatem ponowne dogłębne przeanalizowanie komu przekazywać będzie Pani dane osobowe (mam tu na myśli m.in. firmy kurierskie, agencje marketingowe, podmioty zaangażowane w prowadzeniu strony internetowej czy nawet księgową). Zwracam przy tym uwagę, iż nie zawsze będą to pracownicy lub współpracownicy jak zostało to określone w przesłanym dokumencie. Ponadto zalecam szczegółowo określić jakie dane (np. imię i nazwisko) będą przetwarzane wraz ze wskazaniem celu oraz podstawy przetwarzania – można to zrobić przykładowo w formie tabeli.

Kamil Wywiał – prawnik

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 22.12.2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. 2021 poz. 2442.
  2. Ustawa z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.