Elektroniczny podpis kwalifikowany pracownika
„Jak bezpiecznie zlikwidować podpis kwalifikowany pracownika, który aktualnie nie pracuje już w jednostce?”
Bezpieczny podpis elektroniczny jest uznawany za elektroniczny odpowiednik podpisu odręcznego. W praktyce oznacza to, że złożenie podpisu elektronicznego …
(…) wywołuje takie same skutki prawne jak podpis odręczny.
Ponadto złożenie elektronicznego podpisu potwierdza tożsamość osoby składającej podpis oraz uniemożliwia jej zaprzeczenie podpisania dokumentu czy wprowadzenie w nim jakichkolwiek zmian. Certyfikat jest przypisany do konkretnej osoby fizycznej. Osoba ta nie może udostępniać swojej karty kryptograficznej z kluczem prywatnym nikomu, w tym także swojemu pracodawcy.
W niektórych przypadkach pracodawca może unieważnić certyfikat (dotyczy to sytuacji, w której dane pracodawcy zawarte są w certyfikacie) i tylko w ten sposób może uniemożliwić korzystanie z niego. Tak więc co do zasady pracodawca nie może zmusić pracownika do wydania mu nośnika z kluczem prywatnym.
Należy pamiętać, że nośnik taki nie może w żaden sposób zostać wykorzystany przez pracodawcę, gdyż składanie podpisu elektronicznego przy jego użyciu przez inną osobę niż wskazana w certyfikacie jest przestępstwem.
Trzeba też wiedzieć, że termin rozpoczęcia i zakończenia ważności certyfikatu musi być określony w jego treści. Z tym, że maksymalny okres ważności kwalifikowanego certyfikatu przewidziany przez politykę certyfikacji może wynosić nie więcej niż 2 lata.
A zatem certyfikat kwalifikowany zawierający dane Subskrybenta, może zostać unieważniony na jego wniosek. W przypadku unieważnienia certyfikatu subskrybent zobowiązany jest podać powód unieważnienia.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Ustawa z dn. 05.09.2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej – Dz.U. z 2016 r. poz. 1579 z późn. zm.