Epidemia i powrót uczniów do szkół po feriach

ekonomia_informacje-16.jpg

„Bardzo proszę o poradę w kwestii konieczności wykonywania testów na obecność koronawirusa wśród nauczycieli szkoły/przedszkola i pracowników niepedagogicznych. Czy testy są obowiązkowe? Czy jeśli pracownik nie podda się takowemu badaniu czy może powrócić do pracy z dziećmi w przedszkolu i kl. I-III? W komunikacji MEN są sprzeczne informacje. W jednym miejscu podaje się, że testy są dobrowolne, w innym minister wypowiada się publicznie, że wszyscy pracownicy wracający do pracy po feriach mają się przebadać. Jakie stanowisko powinnam przyjąć ja, jako dyrektor szkoły/przedszkola? Na 12 osób pracujących w przedszkolu i kl. I-III tylko jedna osoba zgodziła się wykonać test. Pozostali pracownicy odmówili argumentując niewiarygodnością testów.

Drugie pytanie dotyczy uczniów w kl. III-VIII, którzy od początku nauki zdalnej mają problem z łączeniem się na zdalne lekcje i po feriach chcą wnioskować o możliwość realizacji nauki fizycznie w szkole. Takich uczniów mamy kilku. Jakie są wytyczne w sprawie zdalnego nauczania? Czy w takiej sytuacji nauczyciel wraca do pracy fizycznie do szkoły i prowadzi jednocześnie lekcje z klasą i z jednym uczniem siedzącym w klasie?”

Na stronach Ministerstwa Edukacji i Nauki znajdują się informacje o trwających już od poniedziałku – 11 stycznia 2021 r. testach przesiewowych na obecność SARS-Cov-2 dla nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, nauczycieli szkół specjalnych i pracowników obsługi administracyjnej szkół. To co wymaga podkreślenia – badania potrwają do 15.01.2021 r. i są badaniami …

(…) dobrowolnymi i bezpłatnymi. Mogą się na nie zgłosić nie tylko nauczyciele, ale również pracownicy szkoły, tj.: obsługa administracyjna, kierownictwo szkoły, personel sekretariatu, personel pomocniczy, personel odpowiedzialny za funkcjonowanie techniczne szkoły, personel sprzątający, a także personel wykonujący bieżące prace naprawcze na terenie szkoły.

Osoby, które otrzymają pozytywny wynik testu na obecność SARS-Cov-2 muszą poddać się obowiązkowej 10. dniowej izolacji domowej (w przypadku braku objawów) oraz skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ.

Rozumiejąc skalę problemu, z jakim dyrektorzy placówek oświatowych muszą się zmierzyć i narastającymi wątpliwościami w temacie dotyczącym koronawirusa, osobiście uważam że informacje podawane do wiadomości publicznej za pomocą serwisu gov.pl, których adresatami są w tym temacie pracownicy szkół dają dyrektorom placówek wskazówki do konkretnego działania. W moim odczuciu cały problem polega na braku wyraźnych podstaw prawnych do:

– z jednej strony nakazania pracownikom szkół jako określonej grupie zawodowej poddawania się testom na obecność SARS-Cov-2,

– z drugiej strony na wyciąganiu konsekwencji służbowych w relacji pracodawca-pracownik (dyrektor – nauczyciel, dyrektor – pracownik niepedagogiczny) w zakresie posiadania aktualnej informacji o swoim stanie zdrowia w kontekście obecności SARS-Cov-2. Temat jest złożony albowiem w dobie pandemii, każda osoba aktywna zawodowo powinna  brać odpowiedzialność za siebie i innych, mając na względzie, że możemy potencjalnie innych „zarażać”.

Podczas konferencji prasowej w dniu 11 stycznia br. z udziałem ministra zdrowia oraz ministra edukacji i nauki, zapowiedziano, że uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych wrócą do placówek po feriach zimowych, 18 stycznia, natomiast pozostali na powrót do szkół będą musieli jeszcze poczekać. Raczej miesiąc styczeń jako miesiąc ich powrotu do szkół jest nierealny. To powoduje, że na razie nie ma żadnych wytycznych dotyczących zdalnego nauczania w klasach IV-VIII, o których Czytelnik wspomina w treści drugiego pytania.

Paweł Nowak – prawnik