Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT-u w związku z realizacją projektu dofinansowywanego z EFRR

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem inwestycji?

 

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

 

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina wraz ze Powiatem, Parafią oraz Zgromadzeniem Sióstr realizuje wspólnie w latach 2011-2014 projekt pn. „…”. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu były prace remontowo – konserwatorskie na terenie miasta w celu zachowanie dziedzictwa kulturowego miasta. Zakres rzeczowy projektu obejmował:

  1. Gmina Miasto:
    1. rekonstrukcja ganków obronnych,
    2. roboty budowlane związane z odnowieniem ciągów pieszych wzdłuż murów miejskich,
    3. przywrócenie historycznego charakteru nawierzchni płyty Rynku i ul. G. wraz z małą architekturą,
    4. prace remontowo-konserwatorskie przy budynku Ratusza (remont wieży, wymiana stolarki okiennej) wraz z iluminacją,
    5. prace remontowo-konserwatorskie przy budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej (remont elewacji i konstrukcji dachowej),
    6. iluminacja kościoła famego p.w. (…), kościoła klasztornego p.w. (…) oraz średniowiecznych murów obronnych na czterech odcinkach,
  2. Powiat:
    1. renowacja gmachu Zespołu Szkół (…) ul. D. w zakresie renowacji ogrodzenia,Parafia:
    2. prace remontowo-konserwatorskie związane z adaptacją kościoła podominikańskiego p.w. (…) na potrzeby Muzeum (…) (prace remontowo-konserwatorskie we wnętrzu kościoła),
    3. instalacja alarmowa p.poż. w kościele farnym, Zgromadzenie Sióstr:
    4. remont elewacji kościoła klasztornego, budynku głównego (…), budynku (…) i budynku pralni,
    5. remont drewnianej konstrukcji więźby dachowej wraz z wymianą pokrycia dachowego budynku seminaryjnego i piekarnianego,
    6. remont murów (parkan ceglany) dookoła zespołu klasztornego oraz osuszenie Domu (..). i Domu (…),
    7. remont elewacji budynku seminaryjnego i piekarnianego.

Planowany koszt całkowity projektu wyniósł: 11.854 007,68 zł, z czego kwota dofinansowania z EFRR w ramach RPO: 7.705 104,99 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. inwestycji nie spowoduje uprawnienia Gminy jak również Powiatu, Parafii oraz Zgromadzenia Sióstr do odzyskania podatku VAT. Realizacja projektu przez Gminę wynika z wykonywania zadań własnych gminy, które w świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym obejmują m.in. ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami. W związku z powyższym realizując przedmiotową inwestycję gmina nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług – art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Gmina, uważa, że z tytułu realizacji opisanej inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie. Równocześnie podkreślić należy, że zarówno budynek Ratusza jak i budynek Miejskiej Biblioteki Publicznej oddany jest przez Gminę w bezpłatne używanie jako osobom prawnym utworzonym na podstawie ustawy o działalności kulturalnej. Jedyne przychody, jakie osiągać będzie gmina pochodzą z płyty rynku, na której pobierana jest opłata targowa oraz opłata parkingowa za parkingi wzdłuż ulic rynku. Inne przychody – z dzierżawy kiosków handlowych usytuowanych na płycie rynku jak również dzierżawa za tzw. sezonowe ogródki piwne pobierane są przez zakład budżetowy który zarządza i administruje nieruchomościami będącymi własnością Gminy Miasta.

Podobnie ma się sytuacja Powiatu. Remont szkoły jest faktycznie realizacją zadań własnych powiatu. Równocześnie wskazać należy, że budynek szkoły, w którym dokonywane będą remonty znajduje się w trwałym zarządzie szkoły, która jest jednostką organizacyjną powiatu. Odwołując się do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wnioskodawca wywodzi, że art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Powiat – na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług – w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, gdyż w tym zakresie nie prowadzi sprzedaży towarów i usług opodatkowanych. Dodatkowe środki wykorzystuje szkoła, która wynajmuje sale lekcyjne podmiotom zewnętrznym, jednakże szkoła nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wspomniany art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Powiat nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, traktuje go, w myśl przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jako koszty kwalifikowane przy ubieganiu się o środki finansowe z funduszy strukturalnych. Równocześnie wskazać należy, że w szkole realizowane są normalne zajęcia z uczniami, co oznacza, że inwestycja ta ma charakter inwestycji realizowanej w ramach wykonywania statutowych obowiązków powiatu. Podobnie zarówno parafia jak i Zgromadzenie Sióstr nie mają możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż nie są czynnymi podatnikami tego podatku, a realizowane prze nie zadania nie będą przynosiły tym podmiotom korzyści.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje wspólnie z Powiatem, Parafią oraz Zgromadzeniem Sióstr w latach 2011-2014 projekt pn.: „…”. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu były prace remontowo konserwatorskie na terenie miasta, w celu zachowania dziedzictwa kulturowego miasta. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Końcowo zaznacza się, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Gmina, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Powiatu, Parafii oraz Zgromadzenia Sióstr. Podmioty te, aby uzyskać interpretację indywidualną powinny wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 18.04.2013 r.; sygn. akt ITPP1/443-202/13/KM