Handel w sieci i regulamin sklepu

shopping-venture-728430_640.png

„Przesyłam prośbę o weryfikację zapisów regulaminu sklepu internetowego – czy są one kompletne pod względem zapisów prawnych, poprawne i wystarczające do prowadzenia sklepu internetowego? Proszę o uwagi i krótki opis. Sklep prowadzi sprzedaż włączników światła i gniazd elektrycznych.”

Zgodnie z treścią …

(…) art. 8 § 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej: u.ś.u.d.e.) każdy przedsiębiorca świadczący usługi elektroniczne ma obowiązek stworzenia i udostępniania usługobiorcom regulaminu świadczenia takowych usług. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną obowiązany jest on do nieodpłatnego udostępnienia regulaminu usługobiorcy, a także na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Przytoczona powyżej ustawa wskazuje również minimalne wymagania, jakie powinien spełniać regulamin sklepu internetowego, w ślad bowiem za brzmieniem art. 8 § 3 u.ś.u.d.e. regulamin określa m.in. rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, warunki świadczenia usług drogą elektroniczną (w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także tryb postępowania reklamacyjnego.

Poprawnie skonstruowany regulamin powinien zawierać zatem informacje o przedsiębiorcy, informacje techniczne, określenie warunków zawieranej umowy, informacje o sposobach płatności, dostawie oraz terminie wykonania umowy, informacje o warunkach rozwiązania umowy, a także odstąpienia od niej, informacje o trybie postępowania reklamacyjnego, a także postanowienie końcowe dotyczące np. formy zmiany postanowień regulaminu. Pamiętać należy również o określeniu zasad przetwarzania danych osobowych oraz tzw. plików Cookies.

Odnosząc powyższe do przesłanego regulaminu w pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy na niedookreślenie zasad przetwarzania danych osobowych, a także brak polityki przetwarzania plików Cookies, chyba, że Czytelnik określił te zasady w odrębnym dokumencie – Polityka prywatności i Plików Cookies.

Niemniej jednak warto wspomnieć, iż Polityka prywatności powinna określać:

  • kto jest administratorem danych osobowych,
  • szczegółowo jakie dane będą przetwarzane,
  • informacje o przekazywaniu danych podmiotom trzecim,
  • informacje o okresie przechowywaniu danych,
  • informacje o sposobie ochrony danych oraz
  • prawa osób, których dane są przetwarzane.

Przechodząc do dalszych zapisów nadesłanego regulaminu wskazać należy, iż zasadne wydaje się dodanie definicji pojęcia “Przewoźnika”, o którym często mowa w poszczególnych postanowieniach regulaminu. Następnie w punkcie 10.3 Regulaminu wskazano, iż w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa, przy czym bezcelowe wydaje się przywołanie aktów prawnych, które utraciły już swoją moc tj. ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. 2000 nr 22, poz. 271 ze zm.) oraz ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Ponadto warto zwrócić uwagę na zapis w pkt 8.10 regulaminu, gdyż mimo że od niedawna przepisy dotyczące prawa do odstąpienia od umowy zawarte w rozdziale 4 ustawy o prawach konsumenta – art. 27 do 38a – stosuje się także do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, to problematyczne jest jednak ustalenie, kiedy umowa ma charakter zawodowy.

Weryfikacja kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) może okazać się niewystarczająca, dlatego być może warto zastanowić się nad dodaniem specjalnego okienka do zaznaczenia w trakcie składania zamówienia „zawarta umowa ma/nie ma dla prowadzącego działalność gospodarczą charakteru zawodowego”.

Kamil Wywiał – prawnik

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną – Dz.U. z 2020 r. poz. 344.
  2. Ustawa z dn. 30.05.2014 r. o prawach konsumenta – Dz.U. z 2020 r. poz. 287.