Indywidualny tok nauczania
„Mamy w klasie 0 ucznia lat 6, który jest bardzo inteligentny. Wiedzą znacznie przewyższa swoich rówieśników (jest w klasie 0, czyta książki, które mają po kilkaset stron, potęguje, itd.) Nauczyciel organizuje mu dodatkowe zadania do wykonania, ale w czasie, gdy dziecko nie ma zajęć dodatkowych do wykonania na jego poziomie narzeka, że się nudzi, że traci czas. Dziecko zostało przebadane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia zaleca przeniesienie ucznia do klasy wyższej lub zapewnienie indywidualnego toku nauczania. Jakie są przepisy w tym zakresie? Jak wygląda ustalenie planu nauczania dla ucznia realizującego indywidualny tok nauczania?”
Na podstawie …(…) art. 115 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe – „Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.”
Natomiast warunki i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki określają przepisy rozporządzenia MEN w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki. W tym zakresie warto zapoznać się z regulacjami przedmiotowego rozporządzenia, które dostarcza minimum informacji do zagadnienia poruszonego w treści pytania.
Ogólnie rzecz ujmując, indywidualny tok nauki to proces kształcenia ucznia w sposób dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości w systemie innym niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. Może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej w swojej lub innej szkole (także w szkole wyższego stopnia) albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Indywidualny tok nauki danego przedmiotu może być realizowany według standardowego szkolnego programu nauczania lub indywidualnego programu nauki.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14.12.2016 r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 09.08.2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki – Dz.U. z 2017 r. poz. 1569.