Inwestycje: Niedotrzymanie warunków umowy

computer-564099_640.jpg

„Podpisałam niedawno umowę z firmą oferujących panele fotowoltaiczne. Minął 60-dniowy termin zawarty w umowie, który to zobowiązywał (wedle umowy) daną firmę do wykonania usługi. Pieniądze należne za część umowy wpłynęły na konto danej firmy, w tym momencie jestem już ponad 2,5 miesiąca od momentu podpisania. W momencie prośby danej firmy o odpowiedź co dzieje się z moim sprzętem, nie uzyskuję odpowiedzi. Co mogę zrobić? Jak wygląda droga prawna w momencie niedotrzymania warunków umowy? Czy mogę zlecić wysłanie pisma przez prawnika do danej firmy? W chwili obecnej jedynym gwarantem słownym jaki uzyskałam od firmy X jest to ,iż sprzęt będzie dostarczony do nich do firmy do dnia 15.08.2021 r. I jedynym zadośćuczynieniem o jakie mogę się ubiegać jest reklamacja w niewiadomej kwocie. Mam ją sporządzić po zakończeniu montażu i ustalić sama wysokość gratyfikacji jaką mogę uzyskać za niedopełnienie warunków niniejszej umowy. Firma powołała się na zerwanie łańcucha dostaw jako przyczynę opóźnienia. W chwili obecnej nie jestem do końca pewna jak mogę rozwiązać daną sytuację, gdyż kwota 40.000 zł wpłynęła na konto firmy w dniu podpisania umowy. Nie wiem również o jaką gratyfikację w związku z opóźnieniem tejże umowy mogę się ubiegać?”

Po zapoznaniu się z treścią umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym (Czytelnikiem) a Wykonawcą (firmą oferującą panele fotowoltaiczne z montażem) oraz z Ogólnymi Warunkami Współpracy …

(…) (które chyba nie są kompletne, patrząc na numerację stron) należy stwierdzić co następuje:

– w § 3 ust. 6 Ogólnych Warunków Współpracy napisano, że termin zakończenia prac montażowych może zostać przesunięty z przyczyn nieleżących po stronie Wykonawcy, w szczególności z powodu zakłócenia łańcucha dostaw, w tym problemów z dostępnością danego komponentu u danego producenta lub importera, wydłużonym czasem dostaw itd.;

– w § 3 ust. 7 Ogólnych Warunków Współpracy napisano, że jeżeli w trakcie wykonywania prac montażowych wystąpią jakiekolwiek okoliczności niezależne od Wykonawcy, ze względu na które termin zakończenia prac montażowych może nie być dotrzymany, Wykonawca niezwłocznie powiadomi o nich Zamawiającego. W takim wypadku Zamawiający i Wykonawca nowy termin realizacji prac montażowych za pośrednictwem poczty elektronicznej;

– na ostatniej stronie ust. 11 i 12 Ogólnych Warunków Współpracy jest mowa o wzajemnym informowaniu się stron na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej;

– Ogóle Warunki Współpracy ani sama umowa nie przewidują kar umownych dla Wykonawcy z tytułu niedotrzymania terminu realizacji prac montażowych.

Jeżeli Zamawiający nie chce odstąpić od umowy z uwagi na to, że usługa została już opłacona i wiadomo, kiedy niezbędny sprzęt zostanie dostarczony Wykonawcy, aby ten mógł wykonać zlecenie, proponuję nie opierać się jedynie na słownych gwarancjach uzyskania gratyfikacji za nieterminowe dotrzymanie warunków umowy.

W żadnym miejscu umowy czy Ogólnych Warunków Współpracy nie przewidziano takiej gratyfikacji, dlatego najlepiej naciskać, aby taka gwarancja gratyfikacji została udzielona Zamawiającemu na piśmie lub w treści wiadomości e-mail, bowiem same słowne zapewnienia nie dają żadnego pokrycia.

Autor nie jest w stanie wskazać wysokości gratyfikacji, o jaką powinien starać się Czytelnik. Jednakże jeśli Wykonawca faktycznie potwierdzi w formie pisemnej lub e-mail, że zobowiązuje się jakoś wynagrodzić klientowi czas wydłużonego oczekiwania na montaż paneli fotowoltaicznych, proponuję, by Zamawiający na zasadzie analogii do § 9 ust. 5 Ogólnych Warunków Współpracy zaproponował zwrot części wynagrodzenia za usługę w wysokości 0,1% łącznego wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia Wykonawcy ponad umowne 60 dni.

Ponadto Autor uważa, że Wykonawca jako profesjonalista powinien samodzielnie zaproponować rodzaj i wysokość gratyfikacji dla klienta za opóźnienie, a nie pozostawiać ocenę samemu Zamawiającemu. Z psychologicznego punktu widzenia jest to oczywiście zrozumiałe – chodzi o to, by przedsiębiorca mógł w prosty sposób nie zgodzić się na zaproponowaną przez klienta wysokość gratyfikacji. W końcu to przedsiębiorca jest profesjonalnym uczestnikiem obrotu, zaś klient jest konsumentem.

Jeżeli jednak Zamawiający rozważa odstąpienie od umowy, zgodnie z art. 635 Kodeksu cywilnego, jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.

Natomiast zgodnie z art. 644 K.c. dopóki dzieło nie zostało ukończone, zamawiający może w każdej chwili od umowy odstąpić płacąc umówione wynagrodzenie. Jednakże w wypadku takim zamawiający może odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła.

Z uwagi na to, że Ogólne Warunki Współpracy okazane Autorowi najprawdopodobniej nie są kompletne, o czym świadczy chociażby numeracja stron, Autor nie jest w stanie udzielić jeszcze bardziej szczegółowej odpowiedzi.

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny – tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740.