Koszty reklamy w firmie
„Koszty rozliczane w czasie. Czy mam prawo do następującego księgowania w spółce z o.o.: spółka ponosi koszty na reklamę znaku towarowego, zarejestrowanego w urzędzie patentowym. Ponosi z tym znaczne koszty reklamy, przychodami spółki jest prowizja ze sprzedaży towarów pod tym znakiem. Polityka rachunkowości firmy przewiduje ponoszenie kosztów reklamy proporcjonalnie do osiągniętych przychodów. Czy prawidłowe jest zawieszanie kosztów na rozliczaniu okresowym i przypisywanie ich w każdym roku w określonej przez zarząd proporcji kosztów do przychodów, tzw. współmierność kosztów do przychodów?”
Odpowiadając na pytanie Czytelnika, wskazać należy, iż …
(…) koszty reklamy stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodów. Z tego względu za prawidłowe należy uznać proporcjonalne przyporządkowywanie kosztów do danego miesiąca, w którym taki przychód został osiągnięty. Przykładowo, jeżeli przychód (prowizja) pochodzący ze sprzedaży towarów pod zarejestrowanym w urzędzie patentowym został osiągnięty w lutym 2018 roku, to koszty tej reklamy należy przypisać proporcjonalnie do lutego 2018 r. Podobnie, jeżeli przychód obejmuje np. trzy kolejne miesiące, to koszty należy proporcjonalnie przypisać do tych trzech miesięcy.
Marcin Gregorski – prawnik
Abistema Kancelaria Prawna Stangreciak, Karpierz sp.k. Kraków