Leasing a umowa dzierżawy maszyny

oil-rig-514035_640.jpg

„Opis zdarzenia: Na podstawie faktury proformy z firmy XXX w dn. 13.12.2017 r. zapłacono zaliczkę na kruszarkę udarową w wysokości 421.500,00 zł netto (30% wartości maszyny). Dnia 08.12.2017 r. firma XXX wystawiła f-rę zaliczkową na wartość otrzymanej wpłaty. Dnia 18.12.2017 r. otrzymaliśmy korektę f-ry zaliczkowej od firmy XXX na całość zaliczki. Kruszarka jest oddana do naszego użytku w listopadzie 2017 r. – protokół odbioru maszyny jest podpisany w dn. 30.11.2017 r. Firma XXX dokonuje transakcji z naszym leasingodawcą. który w dn. 03.01.2018 r. wystawia nam f-rę na pierwszą ratę leasingową na wartość: 443.052,75 zł, gdzie ujęto wartość pierwszej wpłaty, tj. 421.500,00 zł i 21.552,75 zł wysokości I raty leasingowej wg harmonogramu. Całość jest potraktowana jako pierwsza spłata kapitału. Umowa leasingu jest umową w leasingu operacyjnym, przekształcona na potrzeby bilansowe jednostki w leasing finansowy. Okres trwania leasingu: 15.11.2020 r. – 35 rat. Decyzją prezesa od stycznia 2018 r. maszyna będzie „oddelegowana” do pracy firmie zewnętrznej na podstawie umowy dzierżawy – na okres 3 lat. Nasze pytania: Czy amortyzację kruszarki możemy dokonać od m-ca grudnia 2017 r.? Czy na potrzeby CIT wartość wpłaty zaliczki, tj. 421.500,00 zł możemy zakwalifikować do kosztów podatkowych 2017 roku? Czy możemy nadal (przez okres trwania umowy leasingowej) bilansowo amortyzować kruszarkę, mimo iż nie pracuje w naszej kopalni? Czy zgodnie z umową dzierżawy, od m-ca stycznia możemy fakturować wszystkie poniesione koszty związane z leasingiem firmie zewnętrznej w podziale na 36 m-cy? Czy możemy uwzględniać do faktur przychodowych wystawianych od 2018 r., wpłaty/kosztu (421.500,00 zł) poniesionego i ujętego w grudniu 2017 r.? Czy nie powinniśmy w grudniu wrzucić koszt zaliczki/wpłaty (421.500,00 zł) w RMK-i i dopiero systematycznie ujmować go do kosztów podatkowych na równi z przychodami?”

Odpowiadając na wątpliwości Czytelnika, czy amortyzację …

(…) kruszarki można dokonać od miesiąca grudnia 2017 r., należy wskazać, iż dopiero w styczniu 2018 r. wpłyną pierwsze faktury od leasingodawcy. Z tego względu nie będzie możliwe dokonanie bilansowej amortyzacji od grudnia 2017 r.

  • Wskazaną przez Czytelnika zaliczkę w kwocie 421.500,00 zł nie będzie można zakwalifikować do kosztów podatkowych z tego względu, że zaliczka nigdy nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu.
  • Czytelnik może nadal (przez okres trwania umowy leasingowej) bilansowo amortyzować kruszarkę, mimo iż ten sprzęt nie pracuje w kopalni.
  • Zgodnie z umową dzierżawy, od miesiąca stycznia Czytelnik może fakturować wszystkie poniesione koszty związane z leasingiem w firmie zewnętrznej w podziale na 36 miesięcy.
  • Niestety, pytanie przedostatnie zadane przez Czytelnika „Czy możemy uwzględniać do faktur przychodowych wystawianych od 2018 r., wpłaty/kosztu (421.500,00 zł) poniesionego i ujętego w grudniu 2017 r.?” nie jest czytelne i z tego względu nie jest możliwe udzielenie na nie prawidłowej odpowiedzi.
  • Odpowiadając na ostatnią wątpliwość Czytelnika, wskazać należy, iż zaliczka została skorygowana in minus i z tego względu nie może być rozliczona w RMK, (czyli w rozliczeniach międzyokresowych kosztów).

Marcin Gregorski – prawnik

Abistema Kancelaria Prawna Stangreciak, Karpierz sp.k. Kraków

www.abistema.pl