MF: składanie deklaracji podatkowych będzie mniej czasochłonne

Według danych Banku Światowego, które przywołują eksperci KE, liczba godzin w roku, które przedsiębiorcy poświęcają na przygotowywanie, składanie deklaracji i płacenie podatków, wynosi w Polsce 286. Średnia w UE to 189.

Jeszcze w kwietniu do ministra finansów zostało skierowane zapytanie nr 8073 w sprawie działań na rzecz obniżenia czasochłonności wypełniania i składania deklaracji oraz płacenia podatków przez przedsiębiorców.

W odpowiedzi na powyższe zapytanie podsekretarz stanu w MF Agnieszka Królikowska poinformowała o wdrożonych rozwiązaniach oraz działaniach zaplanowanych do realizacji we wskazanym zakresie:

  1. Czas oczekiwania na nadanie numeru NIP uległ skróceniu z trzech do jednego dnia dla osób prowadzących działalność gospodarczą rejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, natomiast w przypadku pozostałych podmiotów, które podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu na podstawie Ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity z dnia 27 września 2012 r., Dz. U. z 2012 r. poz. 1314) czas ten uległ zmniejszeniu z czternastu do trzech dni. W przypadku jednostek organizacyjnych zarejestrowanych w KRS (z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacanych), numery NIP oraz REGON nadawane są automatycznie, po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS. W wyniku wprowadzonych ułatwień czas oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej uległ skróceniu przeciętnie o siedemnaście dni. Jednocześnie odstąpiono od nadawania NIP w formie decyzji administracyjnej, co przyczyniło się do przyspieszenia procedury nadawania numeru NIP. W wyniku wprowadzonych zmian, począwszy od roku 2014 potwierdzenie nadania numeru NIP następuje z chwilą ujawnienia go odpowiednio w rejestrze KRS lub CEIDG.
  2. Począwszy od października 2013 r. za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej udostępniany jest wykaz podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną w związku z dostawą „towarów wrażliwych”, natomiast w maju 2015 r. zaplanowane zostało uruchomienie serwisu, który umożliwi sprawdzanie zarejestrowania podatnika VAT. Wskazane zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej.
  3. Umożliwiono składanie drogą elektroniczną zgłoszeń ewidencyjnych i aktualizacyjnych do organów administracji podatkowej na formularzach NIP-2, NIP-7, NIP-8, ZAP-3 oraz wszystkich innych deklaracji przesyłanych przez prowadzących działalność gospodarczą.

Jednocześnie uprzejmie wskazuję, że 22 kwietnia 2015 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o Administracji Podatkowej. Projekt ten zawiera propozycję następujących rozwiązań mających na celu ułatwienie wypełniania przez przedsiębiorców obowiązków podatkowych:

  • utworzenie stanowiska asystenta podatnika, który będzie pomagał mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, udzielał informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych oraz wspomagał w indywidualnych sprawach podatnika;
  • utworzenie centrów obsługi, które będą wspierać podatnika w zakresie samodzielnego, prawidłowego i dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych. W związku z powyższym pracownicy będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia oraz udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego. Podatnik będzie mógł załatwić sprawę w każdym centrum obsługi niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego. Wdrożone zostaną również nowe formy wsparcia w indywidualnych sprawach dedykowane konkretnym grupom podatników, w tym opiekun podatnika, którego zadaniem będzie zapewnienie kompleksowej obsługi wyodrębnionej grupie podatników w zakresie obsługi bezpośredniej. Planowane jest także utworzenie Krajowego Wyspecjalizowanego Urzędu Skarbowego obsługującego podmioty osiągające przychód o wartości co najmniej 50 mln euro;
  • utworzenie Biura Krajowej Informacji Podatkowej tj. organu wyspecjalizowanego do wydawania interpretacji;
  • utworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej jako elementu elektronicznej komunikacji z podatnikami. Baza wiedzy dostarczy podatnikom jednolitą informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, niezależnie od jego miejsca zamieszkania.

Ponadto w ramach realizacji Programu e-Podatki uruchomiony zostanie Portal Podatkowy, dzięki któremu przedsiębiorca będzie miał możliwość załatwiania spraw za pomocą środków komunikacji elektronicznej, oraz monitorowania aktualnego stanu spraw i rozliczeń z administracją podatkową.

źródło: sejm.gov.pl