Mniej interpretacji podatkowych

Zgodnie z informacjami medialnymi systematycznie zmniejsza się liczba interpretacji podatkowych, wydawanych przez organy podatkowe. W 2015 r. wydano ich 37,7 tys., w 2016 r. 33,6 tys., a w 2017 r. tylko 25,7 tys. W 2018 r., w okresie od stycznia do końca października skarbówka wydała ich 19,5 tys. Interpretacje pełnią istotną funkcję, gdyż mają zapewniać jednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe (art. 14a. § 1 Ordynacji podatkowej).

Zdaniem ekspertów organy podatkowe nadużywają prawa do odmowy wydania interpretacji, a wielu przedsiębiorców rezygnuje z pytania o skutki podatkowe planowanych działań, ponieważ obawiają się negatywnych konsekwencji. Efektem takich działań jest przerzucanie odpowiedzialności na podatnika. Ma to negatywny skutek na działanie przedsiębiorców ze względu na niepewność prawa oraz niepewność jego interpretacji.

W związku z powyższym poseł Stanisław Tyszka zwrócił się z pytaniem do resortu finansów o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jaka są przyczyny odmawiania przez organy podatkowe wydania interpretacji podatkowych?
  2. Jaka była liczba odmów wydania interpretacji podatkowych? Bardzo proszę o podanie danych za lata 2015-2018.
  3. Jaki jest czas oczekiwania na wydanie interpretacji podatkowej? Bardzo proszę o podanie danych za lata 2015-2018.
  4. Jakie działania planuje podjąć Pani Minister, aby organy podatkowe częściej wydawały interpretacje podatkowe, co zwiększyłoby poczucie pewności prawa?

Odpowiedzi na interpelację nr 28059 w sprawie interpretacji podatkowych udzielił Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski, który zauważył, że Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidulanej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Jednocześnie należy wskazać, że nie w każdym przypadku postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidulanej kończy się wydaniem interpretacji. Wśród głównych przyczyny odmowy wydania interpretacji należy wskazać:

  • brak statusu zainteresowanego w rozumieniu Rozdziału 1a Ordynacji podatkowej,
  • przedmiot złożonego wniosku dotyczy interpretacji wyłącznie lub w znacznej mierze przepisów niepodatkowych,
  • podmiot wnosi o interpretację definicji ustawowej,
  • wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczył przepisów prawa podatkowego regulujących właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych (art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej),
  • żądanie interpretacji stanu faktycznego (a nie wykładni przepisu prawa materialnego),
  • żądanie przeprowadzenia postępowania dowodowego – badanie dokumentów,
  • wielowariantowość, abstrakcyjność i niezindywidualizowany charakter wniosku,
  • brak lub niepełna odpowiedź na wezwanie Organu do uzupełnienia wniosku,
  • stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym (art. 14b § 5a Ordynacji podatkowej),
  • zastosowanie art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej,
  • wycofanie wniosku na żądanie podatnika.

Co do drugiego z zadanych pytań, to łączna liczba wydanych postanowień (tj. postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, postanowień o umorzeniu postępowania, postanowień o odmowie wszczęcia postępowania, postanowień wydawanych w związku z art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, postanowień wydanych na podstawie art. 14b § 5a Ordynacji podatkowej o zastosowaniu interpretacji ogólnej) wydanych w:

  • 2015 r. – 7.165,
  • 2016 r. – 8.633,
  • 2017 r. – 7.080,
  • 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – 6.002.

Odnosząc się do pytania 3 przedstawiciel resortu stwierdził, że interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, stosownie do art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Jednoczenie należy wskazać, że średni czas oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej (tj. średni czas od dnia wpływu wniosku do organu do dnia wydania interpretacji) wynosił:

  • w 2017 r. – ok. 54 dni,
  • w 2018 r. (stan na 30 listopada 2018 r.) – ok. 51 dni.

W latach wcześniejszych nie były prowadzone takie statystyki. Wskazać jednak należy, że w 2015 r. ok. 45% interpretacji wydawanych było do 2 miesięcy od daty wpływu wniosków, a w roku 2016 r. − 65%.

Co do planów resortu finansów, to w odpowiedzi stwierdzono, że interpretacje indywidualne są wydawane na wniosek. Oznacza to, że ilość wydanych interpretacji indywidualnych zależy w przeważającej mierze od samych zainteresowanych. Systematyczne zmniejszanie się liczby wniosków o wydanie interpretacji może wynikać z szeregu czynników. Niewątpliwie dokonane zmiany legislacyjne, których celem było ograniczenie możliwości nadużywania interpretacji w celu zabezpieczania agresywnych optymalizacji podatkowych, również miały na to wpływ.

Jednocześnie warto zauważyć, że ograniczenie liczby wydawanych interpretacji może być zjawiskiem korzystnym dla samych podatników. Ogromna i narastająca z roku na rok (a mierzona już setkami tysięcy) liczba wydanych interpretacji indywidualnych nie sprzyja przecież jasności i pewności prawa z punktu widzenia przeciętnego podatnika szukającego informacji o swojej sytuacji podatkowej.

Jest natomiast zamiarem Ministra Finansów istotne zwiększenie częstotliwości wydawania i liczby wydanych interpretacji ogólnych oraz objaśnień podatkowych. Pozwoli to na zwiększenie jasności i pewności prawa podatkowego dla podatników, a jednocześnie może prowadzić do dalszego ograniczenia liczby wydawanych interpretacji indywidualnych dzięki usunięciu wątpliwości interpretacyjnych, które skłaniałyby zainteresowanych do składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej.

źródło: sejm.gov.pl