Moment doręczenia faktury
Czy dzień otrzymania przez Wnioskodawcę za pomocą wiadomości e-mail wysłanej pod wskazany przez niego adres skrzynki elektronicznej powiadomienia o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w serwisie stanowi moment doręczenia faktury VAT, w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług? Czy okresem, w którym Wnioskodawcy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na e-fakturze, jest okres, w którym otrzymał powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w serwisie bądź dwa następne okresy rozliczeniowe?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia daty otrzymania faktur w formie elektronicznej (m.in. PDF) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.02.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia daty otrzymania faktur w formie elektronicznej (m.in. PDF) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca („Spółka”) będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT, dostała od swoich kontrahentów propozycję wystawiania i przesyłania faktur oraz faktur korygujących w formie elektronicznej („e-faktury”) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2012 r., poz. 1528) („Rozporządzenie”).
Jeśli Spółka zdecyduje się na akceptację takiego sposobu otrzymywania faktur od swoich kontrahentów, wówczas Spółka dokona rejestracji w serwisie internetowym MiedzyFirmami.pl („Serwis”). Spółka poprzez rejestrację w Serwisie i akceptację regulaminu Serwisu wyraża zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Dodatkowo, Spółka ma możliwość przesłania pisemnego oświadczenia do właściciela Serwisu z danymi teleadresowymi Spółki, numerami KRS, NIP i REGON oraz osobami uprawnionymi do reprezentacji Spółki w celu zmiany statusu swojego konta w Serwisie na status: „zweryfikowane”. W założeniu właściciela Serwisu, powyższa możliwość ma służyć uwiarygodnieniu tożsamości podmiotów gospodarczych korzystających z Serwisu wobec innych użytkowników i służyć zwiększeniu bezpieczeństwa wymiany e-faktur. Przesłanie oświadczenia z wyżej wymienionymi danymi do weryfikacji jest dobrowolne. E-faktury wystawiane przez Spółkę będą udostępniane w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy – systemu komputerowego dostępnego poprzez stronę internetową oraz interfejsu programowania aplikacji API. Dostęp do Serwisu możliwy jest po uprzednim zalogowaniu się z wykorzystaniem indywidualnego loginu i hasła, które to Spółka wybiera indywidualnie w czasie procesu rejestracji w Serwisie. Login i hasło będzie przyporządkowany wyłącznie Spółce. Po zalogowaniu się do Systemu przy pomocy loginu i hasła Spółka będzie mieć dostęp oraz możliwość pobrania wystawionych dla niej e-faktur. Spółka nie będzie mieć dostępu do e-faktur wystawionych przez swoich kontrahentów na inne niż Spółka podmioty. Jednocześnie inni odbiorcy e-faktur kontrahentów Spółki nie będą mieć dostępu do e-faktur wystawionych na Spółkę.
E-faktury udostępniane w Serwisie będą spełniały wymogi integralności, autentyczności oraz czytelności. Spółka, jako użytkownik Serwisu, przed wprowadzeniem e-faktury do Serwisu jest zobowiązana zgodnie z treścią regulaminu Serwisu do zapewniania powyższych cech e-fakturom przesyłanym za pośrednictwem Serwisu. Format e-faktur zamieszczanych w Serwisie jest zależny od użytkowników Serwisu i może być to jeden z formatów określonych w regulaminie Serwisu, m.in. PDF. W przypadku otrzymania e-faktury za pośrednictwem Serwisu, Spółka otrzymuje na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail powiadomienie o otrzymaniu e-faktury od kontrahenta będącego użytkownikiem Serwisu. Spółka w ramach Serwisu ma możliwość pobrania e-faktury lub ewentualnego jej odrzucenia w przypadku gdy taka e-faktura została wystawiona na Spółkę bez podstawy prawnej lub błędnie. Powyższe czynności są odnotowywane w Serwisie i dokumentowane stosowną informacją dla wystawcy e-faktury, który w ten sposób dysponuje możliwością kontrolowania statusu wystawionej e-faktury. Zgodnie z regulaminem Serwisu, datą doręczenia e-faktury jest dzień, w którym Spółka otrzymała systemowe powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu faktury w Serwisie. Wystawiona przez Kontrahenta e-faktura jest archiwizowana w Serwisie przez okres 7 dniu od zamieszczenia jej w Serwisie. Spółka, przez powyższy okres, będzie mieć ciągły dostęp do e-faktur wystawionych na Spółkę. Spółka nie będzie mogła zalogować się do Serwisu i utraci do niego dostęp po skorzystaniu z funkcji usunięcia konta w Serwisie. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana, przed usunięciem konta, do pobrania wszystkich wystawionych e-faktur z Serwisu i ich zarchiwizowania we własnym zakresie, np. na własnym serwerze. W okresie trwania umowy na korzystanie z Serwisu, Spółka zobowiązana jest we własnym zakresie archiwizować e-faktury wystawione i otrzymane od innych użytkowników. Serwis umożliwia również przesyłanie e-faktur podmiotom gospodarczym, które nie są zarejestrowane w Serwisie. W takim przypadku akceptacja wyrażona jest przez podmiot, który e-fakturę otrzymał, w sposób dorozumiany (np. poprzez uregulowanie należności wynikającej z faktury w przewidzianym terminie płatności). Dodatkowo Serwis zapewnia swoim użytkownikom funkcję blokady innych użytkowników, wobec których dany użytkownik cofa (czasowo lub na stałe) akceptację na otrzymywanie e-faktur. Stosowanie blokady jest arbitralną decyzją danego użytkownika a Serwis nie ingeruje w stosowanie i znoszenie przedmiotowej blokady.
W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczone nr 2 i 3 w złożonym wniosku):
Czy wskazany w zdarzeniu przyszłym dzień otrzymania przez Spółkę za pomocą wiadomości e-mail wysłanej pod wskazany przez Spółkę adres skrzynki elektronicznej powiadomienia o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie stanowi moment doręczenia faktury VAT, w myśl przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług?
Czy okresem, w którym Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na e-fakturze, jest okres, w którym Spółka otrzymała powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie bądź dwa następne okresy rozliczeniowe?
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, momentem doręczenia Spółce e-faktury będzie moment otrzymania przez Spółkę przesłanej przez Serwis wiadomości e-mail, w której informuje on Spółkę, o umieszczeniu e-faktury w Serwisie. W związku z tym, co do zasady, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na e-fakturach w okresie, w którym otrzymała opisaną wyżej wiadomość e-mail bądź w dwóch następnych okresach rozliczeniowych – w zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, Poz. 1054 z późn. zm.) („Ustawa VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Zgodnie ż art. 86 ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, podatnicy podatku VAT mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu a okres w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 Ustawy VAT.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 11 Ustawy VAT, „jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych”.
Z powyżej przytoczonych przepisów wynika, że podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 106 ust. 1 Ustawy VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży datę dokonania sprzedaży cenę jednostkową bez podatku podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Dodatkowo zgodnie z § 4 Rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w dowolnym formacie elektronicznym pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia przez autentyczność należy rozumieć pewność co do tożsamości dostawcy towarów lub usługodawcy albo wystawcy e-faktury. Przez integralność treści e-faktury należy z kolei rozumieć to, że w e-fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać e-faktura. Uznać zatem należy, iż indywidualny profil w Serwisie znajdującym się na serwerze właściciela Serwisu chroniony przyporządkowanym Spółce loginem oraz hasłem, do którego dostęp będą mieli tylko wystawca oraz odbiorca e-faktury, w pełni wypełnia przesłankę autentyczności e-faktury. Jednocześnie e-faktury znajdujące się w Serwisie, będą udostępniane odbiorcom w sposób uniemożliwiający ich edytowanie czyli wprowadzanie jakichkolwiek zmian. A zatem również przesłanka integralności treści e-faktury będzie spełniona.
Poprawność takiego stanowiska potwierdzona została w interpretacji Ministra Finansów z dnia 12.07.2011 r. sygn. IPPP1/443-628/11-2/AS „(…) przedstawione procedury wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych – zarówno pobieranie faktur ze strony internetowej jako plik PDF, jak również wysyłanie e-faktur w formie pliku PDF – zapewnią autentyczność pochodzenia oraz integralność treści tych faktur (…)”.
Co do momentu otrzymania e-faktury podkreślenia wymaga fakt, iż w polskim systemie prawnym nie funkcjonuje wprost definicja legalna momentu otrzymania e-faktury. W konsekwencji zasadne jest odwołanie się do wykładni językowej pojęcia otrzymania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN słowo „otrzymać” oznacza „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś”.
Z kolei przywołany wcześniej § 3 Rozporządzenia przewiduje możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej. Oznacza to, że udostępnienie e-faktury odbiorcy (przy zachowaniu warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności e-faktury) jest uznawane za jej skuteczne przesłanie.
A zatem za najbardziej racjonalne należy uznać, iż datą otrzymania e-faktury będzie moment, w którym odbiorca otrzyma informację o dostępie do nowo wystawionej e-faktury (informację o możliwości wglądu, pobrania lub wydrukowania e-faktury). W opisanym zdarzeniu przyszłym będzie to data odebrania przez Spółkę wiadomości e-mail z informacją, iż e-faktura została wystawiona i udostępniona w Serwisie. Biorąc pod uwagę, że wiadomość ta jest generowana i przesyłana na adres elektroniczny Spółki niezwłocznie po zamieszczeniu e-faktury w Serwisie, Spółka w chwili odbioru tej wiadomości staje się odbiorcą e-faktury.
Stanowisko to znajduje poparcie w regulacji Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z poźn. zm.) odwołanie, do którego wydaje się zasadne z braku definicji doręczenia faktury elektronicznej w prawie podatkowym. Jest to bowiem akt prawny obowiązujący strony w ramach przeprowadzanych przez nie transakcji. I tak zgodnie z art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”.
Oznacza to, iż e-fakturę uznaje się za doręczoną z chwilą gdy plik e-faktury doręczony został do środka komunikacji elektronicznej odbiorcy w taki sposób, iż odbiorca mógł zapoznać się z jego treścią. W praktyce momentem doręczenia będzie moment, gdy plik z danymi e-faktury spocznie na serwerze w taki sposób, iż wyłącznie od decyzji odbiorcy zależy, czy i kiedy zapozna się z e-fakturą.
W opisywanej sytuacji, po otrzymaniu przez Spółkę wiadomości o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury na podany wcześniej adres poczty elektronicznej, to od decyzji Spółki zależy faktycznie moment, w którym zaloguje się do Systemu i zapozna się z e-fakturą. Jest to analogiczne do sytuacji, gdy podatnik otrzymuje faktury papierowo np. za pośrednictwem poczty. Datą otrzymania faktury jest w takiej sytuacji dzień otrzymania przesyłki (koperty) zawierającej fakturę. Decyzją odbiorcy jest moment, w którym kopertę otwiera i zapoznaje się z zawartą w niej fakturą.
Ponadto w przedmiotowej sprawie istotny jest fakt, iż z treści regulaminu Serwisu wprost wynika, iż chwilą doręczenia e-faktury jest chwila, gdy e-faktura została wprowadzona do Serwisu. Właściciel Serwisu, bowiem zobowiąże się w ten sposób do niezwłocznego powiadomienia Spółki o umieszczeniu e-faktury w Serwisie, a Spółka oświadczy, że po otrzymaniu takiej wiadomości uznaje e-fakturę za otrzymaną.
Spółka stoi na stanowisku, że moment otrzymania przez nią wiadomości e-mail, informującej o umieszczeniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie, należy potraktować jako moment otrzymania faktury przez Spółkę.
Tym samym, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma wiadomość e-mail, informującą o umieszczeniu e-faktury w Systemie lub też w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (ust.10 pkt 1 powołanego artykułu).
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Kwestię wystawiania i przechowywania faktur VAT reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy. Natomiast w odniesieniu do faktur elektronicznych sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej a także zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych w tej formie, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1528), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie faktur elektronicznych, które wydane zostało na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl § 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
- autentyczności pochodzenia faktury – rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;
- integralności treści faktury – rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych – przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy.
Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych – faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.
§ 4 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia wskazuje, iż sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż Prawodawca dopuszcza dowolny sposób przesyłania i przechowywania faktur, zarówno w postaci papierowej jak i elektronicznej przy zachowaniu warunków określonych w ww. przepisach. Tym samym również prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur nie jest uzależnione od sposobu otrzymania i przechowywania otrzymanych faktur.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT, dostała od swoich kontrahentów propozycję wystawiania i przesyłania faktur oraz faktur korygujących w formie elektronicznej („e-faktury”) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Jeśli Spółka zdecyduje się na akceptację takiego sposobu otrzymywania faktur od swoich kontrahentów, wówczas dokona rejestracji w serwisie internetowym MiedzyFirmami.pl – Serwis. Spółka poprzez rejestrację w Serwisie i akceptację regulaminu Serwisu wyraża zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Dodatkowo, Spółka ma możliwość przesłania pisemnego oświadczenia do właściciela Serwisu z danymi teleadresowymi Spółki, numerami KRS, NIP i REGON oraz osobami uprawnionymi do reprezentacji Spółki w celu zmiany statusu swojego konta w Serwisie na status: „zweryfikowane”. Przesłanie oświadczenia z wyżej wymienionymi danymi do weryfikacji jest dobrowolne. E-faktury wystawiane przez Spółkę będą udostępniane w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy – systemu komputerowego dostępnego poprzez stronę internetową oraz interfejsu programowania aplikacji API. Dostęp do Serwisu możliwy jest po uprzednim zalogowaniu się z wykorzystaniem indywidualnego loginu i hasła, które to Spółka wybiera indywidualnie w czasie procesu rejestracji w Serwisie. Login i hasło będzie przyporządkowany wyłącznie Spółce. Po zalogowaniu się do Systemu przy pomocy loginu i hasła Spółka będzie mieć dostęp oraz możliwość pobrania wystawionych dla niej e-faktur. E-faktury udostępniane w Serwisie będą spełniały wymogi integralności, autentyczności oraz czytelności. W przypadku otrzymania e-faktury za pośrednictwem Serwisu, Spółka otrzymuje na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail powiadomienie o otrzymaniu e-faktury od kontrahenta będącego użytkownikiem Serwisu. Spółka w ramach Serwisu ma możliwość pobrania e-faktury lub ewentualnego jej odrzucenia w przypadku gdy taka e-faktura została wystawiona na Spółkę bez podstawy prawnej lub błędnie. Powyższe czynności są odnotowywane w Serwisie i dokumentowane stosowną informacją dla wystawcy e-faktury, który w ten sposób dysponuje możliwością kontrolowania statusu wystawionej e-faktury. Zgodnie z regulaminem Serwisu, datą doręczenia e-faktury jest dzień, w którym Spółka otrzymała systemowe powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu faktury w Serwisie. Wystawiona przez Kontrahenta e-faktura jest archiwizowana w Serwisie przez okres 7 dniu od zamieszczenia jej w Serwisie. Spółka, przez powyższy okres, będzie mieć ciągły dostęp do e-faktur wystawionych na Spółkę. Spółka nie będzie mogła zalogować się do Serwisu i utraci do niego dostęp po skorzystaniu z funkcji usunięcia konta w Serwisie. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana, przed usunięciem konta, do pobrania wszystkich wystawionych e-faktur z Serwisu i ich zarchiwizowania we własnym zakresie, np. na własnym serwerze. W okresie trwania umowy na korzystanie z Serwisu, Spółka zobowiązana jest we własnym zakresie archiwizować e-faktury wystawione i otrzymane od innych użytkowników.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dzień otrzymania przez Spółkę za pomocą wiadomości e-mail wysłanej pod wskazany przez Spółkę adres skrzynki elektronicznej powiadomienia o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie stanowi moment doręczenia faktury VAT, oraz czy okresem, w którym Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na e-fakturze, jest okres, w którym Spółka otrzymała powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie bądź dwa następne okresy rozliczeniowe.
Ustawodawca nie różnicuje zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego względem formy papierowej czy elektronicznej faktury, jednakże w świetle przytoczonych powyżej przepisów, aby faktura elektroniczna mogła zostać uznana za dokument stanowiący podstawę odliczenia podatku naliczonego musi ona zostać „otrzymana” oraz przechowywana w sposób i w formie zapewniającej jej autentyczność, integralność i czytelność.
Należy podkreślić, iż ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w aktach wykonawczych do ustawy, nie określił pojęć moment wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej. W konsekwencji, konieczne jest odwołanie się do gramatycznej wykładni obu pojęć. Zgodnie z „Małym Słownikiem Języka Polskiego” pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 1079 oraz s. 587) „wystawić” oznacza wydobyć, wyjąć, wydostać coś skąd, wyłożyć na zewnątrz, ale również wypisać, wypełnić, wydać. Z kolei, „otrzymać” oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś.
Należy zatem stwierdzić, iż powyżej opisane pojęcia wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.
Jak wskazał Wnioskodawca Spółka otrzymuje na adres elektroniczny (e-mail) systemowe powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu faktury w Serwisie. Powiadomienie powyższe jest przesłane niezwłocznie po zamieszczeniu e-faktury na serwerze w Serwisie. W związku z tym, skoro Spółka poprzez rejestrację w Serwisie i akceptację regulaminu Serwisu wyraziła zgodę na otrzymywanie faktur w taki właśnie sposób uznać należy, iż Spółka będzie posiadała jednoznaczną wiedzę o wystawieniu faktury przez kontrahenta w momencie otrzymania powiadomienia o tym fakcie na adres e-mail.
Mając powyższe na względzie, stanowisko Spółki, iż moment otrzymania przez nią wiadomości e-mail, informującej o umieszczeniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie, należy potraktować jako moment otrzymania faktury przez Spółkę, należało uznać za prawidłowe.
Faktury otrzymywane przez Spółkę w formie elektronicznej m.in. w formacie PDF poprzez przedstawiony przez Wnioskodawcę System, będą zgodne z obowiązującymi przepisami, przewidzianymi dla prawidłowo wystawionej faktury VAT, gdyż jak wskazała Strona poprzez zastosowane rozwiązanie zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur udostępnianych na serwerze w Serwisie.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawne oraz opis przedmiotowego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku, gdy przyjęte przez Spółkę zasady oferowane przez Serwis przesyłania, otrzymywania faktur elektronicznych zapewniać będą autentyczność pochodzenia i integralność treści tych faktur, to e-faktura otrzymana przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem opisanych w treści wniosku rozwiązań, będzie uprawniała do odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i/lub usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy. Powyższe prawo będzie przysługiwało w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzyma tę fakturę, bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Przy czym za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzyma fakturę, należy uznać okres, w którym Spółka otrzyma powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury w Serwisie.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 maja 2013 r., sygn. IPPP2/443-157/13-3/JW.