Niezgodność zakupu z umową i co dalej…?

„Kupiłam okna do całego domu u autoryzowanego sprzedawcy jednego z najlepszych producentów stolarki. Niestety po montażu okazało się, że są to okna innej firmy, robiącej okna niemalże identyczne. Odkryłam to dzień po montażu. Zgłosiłam ten fakt sprzedawcy i czekam na kontakt z ich strony. Mam spisaną umowę, w której jest wyraźnie napisane, za okna którego producenta płacę. Co w takiej sytuacji powinnam zrobić? Jakie prawa mi przysługują?”

W przedstawionym przez Czytelnika stanie faktycznym mamy do czynienia …

(…) z trzema zagadnieniami: niezgodnością towaru z umową w związku z wadą fizyczną rzeczy, wprowadzeniem w błąd, a w skrajnym przypadku z oszustwem. Oczywiście z oszustwem należy być ostrożnym i nie wysuwać wobec sprzedawcy przedwczesnych zarzutów, bowiem poszkodowany powinien mieć dowody na to, iż sprzedawca postąpił umyślnie, dostarczając okna innej firmy aniżeli tej, na które opiewała umowa.

Kwestię niezgodności towaru z umową regulują przepisy rękojmi przy sprzedaży z art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, a w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wadą fizyczną, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.

Ponadto jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

W przypadku zamontowania wadliwych okien, warto zwrócić uwagę na treść art. 5611 K.c., zgodnie z którym jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.

Sprzedawca może odmówić demontażu i ponownego zamontowania, jeżeli koszt tych czynności przewyższa cenę rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupującym jest konsument, może on żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jest obowiązany jednak ponieść część związanych z tym kosztów przewyższających cenę rzeczy sprzedanej albo może żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.

Niezgodność towaru z umową w opisanym przez Czytelnika przypadku ma ścisły związek z błędem istotnym z art. 84 K.c., a nawet podstępem z art. 86 K.c.

Kupująca jako wprowadzona w błąd może uchylić się od skutków swojego oświadczenia woli (zakupu okien) poprzez złożenie sprzedawcy na piśmie oświadczenia w ciągu roku od dnia wykrycia błędu.

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny – tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. pod poz. 1025.