Nowy formularz świadectwa pracy
Z początkiem nowego roku weszły w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, dotyczące wystawiania świadectwa pracy. Również dnia 01.01.2017 r. weszło w życie rozporządzenie MRPiPS w sprawie świadectwa pracy.
Zastąpiło ono wcześniejsze rozporządzenie dotyczące wystawiania świadectwa pracy z dn. 15.05.1996 r. W wyniku wejścia w życie ww. przepisów zaszły zmiany w zakresie obowiązku wystawiania świadectwa pracy. Otóż, od nowego roku w związku z ustaniem zatrudnienia pracodawca, niezależnie od rodzaju umowy o pracę, jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza go zatrudnić w ciągu 7 dni od ustania poprzedniego zatrudnienia. W przypadku zatrudnienia w ciągu 7 dni − pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.
Pamiętaj! Pracownik może złożyć taki wniosek w każdym czasie i prosić o wydanie świadectwa pracy dotyczącego poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie uzyskał świadectwa pracy.
Rozporządzenie to szczegółowo wymienia, jakie informacje powinny się znaleźć w świadectwie pracy. Ich zakres został rozszerzony o informacje dotyczące wykorzystania urlopu ojcowskiego, rodzicielskiego oraz okresu korzystania z prawa do pracy w obniżonym wymiarze w okresie, w którym pracownik mógłby korzystać z urlopu wychowawczego. Określono też termin, w jakim pracownik może żądać zamieszczenia w świadectwie pracy dodatkowych informacji o wysokości i składnikach jego wynagrodzenia oraz uzyskanych kwalifikacjach. W ust. 7 świadectwa pracy pracodawca zamieszcza m.in. takie informacje jako informacje uzupełniające.
W nowym rozporządzeniu doprecyzowano kwestię wydawania świadectwa pracy osobom z rodziny w razie śmierci pracownika. Określono krąg osób, które mają prawo w takiej sytuacji zawnioskować o wydanie świadectwa oraz ustalono termin, w jakim pracodawca ma obowiązek zrealizować wniosek (wydanie świadectwa musi nastąpić w ciągu 7 dni).
Wyznaczony został ponadto termin na uzupełnienie przez pracodawcę świadectwa pracy o wzmiankę w sprawie prawomocnego orzeczenia sądu przywracającego pracownika do pracy lub przyznającego mu odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę. Od 1 stycznia br. pracodawca ma na dokonanie tej czynności 3 dni od przedłożenia przez pracownika świadectwa pracy wraz z żądaniem jego uzupełnienia.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
oprac. M. Mosiądz
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 30.12.2016 r. w sprawie świadectwa pracy – Dz.U. z 2016 r. poz. 2292.