Ochrona i promocja zdrowia w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Ogólnie ujęte w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zadanie z zakresu ochrony i promocji zdrowia, jest możliwe do realizacji na gruncie tej ustawy. Nie można go jednak utożsamiać z pojęciem świadczeń zdrowotnych, określonych w ustawie o działalności leczniczej.

 

Wyjaśnienie RIO w Katowicach z 29 lutego 2012 r. /Ochrona i promocja zdrowia w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie/, sygn. WA-0250/135/11

W odpowiedzi na wniosek z dnia 23 grudnia 2011 r. wyjaśniam, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) ochrona i promocja zdrowia należy do sfery zadań publicznych, które mogą być realizowane w ramach działalności pożytku publicznego. W myśl ww. ustawy organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi zlecając ich realizację na zasadach w niej określonych.

Wskazana ustawa nie definiuje jednak na swój użytek pojęcia promocji i ochrony zdrowia. Należy więc mieć na uwadze to, że jakkolwiek w świetle powyższego tak ogólnie ujęte przedmiotowe zadanie wydaje się być możliwe do realizacji w trybie ww. ustawy, to może też doznawać ograniczeń na gruncie ustaw szczególnych dla tego rodzaju działalności.

Niewątpliwie ustawą taką jest obowiązująca od 1 lipca 2011 roku ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.), na której grunt wprowadzono pojęcie świadczeń zdrowotnych. Są nimi działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Udzielenie tak rozumianych świadczeń zdrowotnych stanowi podstawową formę realizacji działalności leczniczej. Promocja zdrowia, zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy może również stanowić formę realizacji tej działalności. Podmiot, wykonujący działalność leczniczą, w myśl art. 114 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. ustawy może otrzymać środki publiczne (dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych) z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań. Istotne jest jednak to, że realizacja tak finansowanych zadań ma służyć udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W ocenie tutejszej Izby ogólnie ujęte w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zadanie z zakresu ochrony i promocji zdrowia, co należy ponownie podkreślić jest możliwe do realizacji na gruncie tej ustawy. Nie można go jednak utożsamiać z pojęciem świadczeń zdrowotnych, określonych w ustawie o działalności leczniczej.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.