Ochrona przedsiębiorców przy usługach budowlanych

steel-workers-1029665_640.jpg

„Jestem firmą wykonawczą o nr PKD 43.22 i zajmuję się głównie zakupem i montażem instalacji wentylacji przemysłowej, klimatyzacji i rekuperacji. Daję gwarancję na instalacje 3 lata, a na urządzenia – zgodnie z gwarancją producenta. Te podstawowe warunki mogę zapisać w ofercie przedstawionej danemu inwestorowi. Potrzebuję umowę z paragrafami dotyczącymi zasad i konsekwencji za niedotrzymanie ustaleń przez jedną ze stron, jak wypłacenie należności za zlecenie lub opóźnienia z wejściem w teren budowy nie z winy wykonawcy, takie zdarzenie powinno być wcześniej potwierdzone przez zleceniodawcę mailowo. Proszę o uwzględnienie zapisu, że ustalenia telefoniczne bez potwierdzenia mailowego nie będą wdrażane.

Czyli chodzi o usługi, zakup materiałów z montażem. Potrzebuję ogólnej umowy, do której będę mógł podpinać przykładowe oferty. Przesyłam przykładowy wzór oferty, który chciałbym by była jako załącznik do umowy. Umowa na usługi gdzie oferta zawierać będzie warunki dostawy i montażu oraz czego nie będzie dotyczyć usługa, jak w przykładowej ofercie. Przykładowo, jeżeli ja się wywiążę z umowy i nie dostanę za nią pieniędzy, to ta umowa powinna zawierać zbiór paragrafów, które będą mogły mnie chronić przed nieuczciwym zleceniodawcą i reprezentować mnie przed sądem. Też powinien być zapis jakie konsekwencje poniesie ta firma za niewywiązanie się z umowy np. za niewypłacenie zaliczki lub należności za usługę. Jeżeli nie dostanę zaliczki, to mogę wstrzymać pracę lub odstąpić od umowy nie ponosząc konsekwencji. Również opóźnienia ze strony zleceniodawcy, które spowodują opóźnione rozpoczęcie prac zawartych w ofercie, skutki opóźnień nie powinny być przenoszone na mój czas realizacji i nie powinienem odpowiadać prawnie za przeniesienie terminu realizacji zlecenia. Jeżeli budowa nie będzie przygotowana pod kątem bezpieczeństwa pracy na terenie budowy, to też powinienem mieć prawo odmówić wejścia na budowę lub odstąpienia od umowy bez skutków prawnych. Ja nie powinienem również odpowiadać za opóźnienia dostaw urządzeń spowodowane przez producentów i również za podnoszone ceny materiałów, których na dzień dzisiejszy nie można przewidzieć. Podwyżki powinny być przenoszone na zleceniodawcę. Oferty, które przedstawiam są realizowane czasem po wielu miesiącach.”

Poniżej przedstawiamy przykładowy projekt umowy z uwzględnieniem …

(…) uwag Czytelnika:

 

UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG

W dniu ……………………………………, w ………………………………………………………….

pomiędzy

(1) …………………………. z siedzibą w …..….. (kod pocztowy …-…., miejscowość ……………………..), ul. ……………………………, REGON …………………., NIP ……………….,

zwaną dalej Wykonawcą,

reprezentowaną przez

…………………………………………………………………………………………………………….,

[imię i nazwisko, uprawnienie do reprezentacji]

a

(2) …………………………. z siedzibą w …..….. (kod pocztowy …-…., miejscowość ……………………..), ul. ……………………………, REGON …………………., NIP ……………….,

zwaną dalej Zamawiającym,

reprezentowaną przez

……………………………………………………………………………………………………………..,

[imię i nazwisko, uprawnienie do reprezentacji]

została zawarta umowa następującej treści:

 

  • 1
  • Zamawiający zleca, a Wykonawca przyjmuje do wykonania dostawę i montaż nowej instalacji wentylacji mechanicznej z blachy kwasoodpornej.
  • W załączniku do niniejszej umowy zatytułowanym „Oferta nr ….” określono:

a) miejsce wykonania prac,

b) termin wykonania prac,

c) wynagrodzenie Wykonawcy,

d) szczegółowy wykaz prac Wykonawcy,

e) zadania, które nie są objęte zakresem umowy.

 

  • 2
  1. Strony zgodnie postanawiają, że w sprawach wzajemnego współdziałania przy realizacji umowy Wykonawcę będzie reprezentować …………….., a w imieniu Zamawiającego …………………..
  2. Osoba upoważniona przez Wykonawcę zobowiązana jest do stałej kontroli. W przypadku stwierdzonych uchybień Wykonawca jest zobowiązany do niezwłocznego ich usunięcia.
  3. Zamawiający zastrzega sobie prawo oceny jakości świadczonych usług przez osobę upoważnioną przez Zamawiającego w obecności Wykonawcy. Z czynności tej Zamawiający sporządza protokół podpisany przez strony.
  4. W przypadku stwierdzenia zastrzeżeń co do jakości wykonywanej usługi Zamawiający do protokołu wpisuje rodzaj uchybień i termin ich usunięcia.
  5. Wykonawca zobowiązany jest usunąć uchybienia, w terminie określonym w protokole.
  6. Do kontaktów i przekazywania uwag, wynikających z realizacji niniejszej umowy, ze strony Zamawiającego wyznaczony został ………………………., tel. …………..…, e-mail …………………..…
  • Do kontroli realizacji usług i jakości pracy pracowników Wykonawcy, ze strony Wykonawcy wyznaczony został ……………………………………., tel. ……………, e-mail …….…….

 

  • 3
  • Wykonawca zapewnia Zamawiającego, że wszelkie materiały i urządzenia, dostarczone zgodnie z niniejszą Umową, będą należytej jakości w ustalonym standardzie wykonania przedmiotu Umowy, zgodnym z obowiązującymi normami, przepisami i aktualnym stanem wiedzy technicznej.
  • Wykonawca udziela gwarancji na okres 36 miesięcy na wykonane przez siebie prace montażowe instalacji, przy czym nie obejmuje gwarancją urządzeń instalacji oraz materiałów użytych do wykonania instalacji. W tym zakresie urządzenia i materiały są objęte wyłącznie gwarancją producenta.
  1. W okresie gwarancyjnym Wykonawca przystąpi w ciągu ………. dni roboczych do usunięcia usterki po pisemnym zgłoszeniu defektu przez Zamawiającego. W przypadku konieczności sprowadzenia części zamiennych defekty zostaną usunięte niezwłocznie po otrzymaniu tych części od dostawców. Zgłoszenie może zostać dokonane poprzez ………………….
  2. Wykonawca wykona prace zgodnie z zasadą należytej staranności z uwzględnieniem zawodowego charakteru tej działalności.
  3. Wykonawca zapewni i opłaci wszelką siłę roboczą, materiały, wyposażenie i narzędzia oraz projekty konieczne do właściwego wykonania prac objętych niniejszą Umową, o ile strony w formie pisemnej nie postanowią inaczej.
  4. Wykonawca zobowiązany jest do zachowania ładu i porządku na placu budowy w związku z wykonywaniem przedmiotu Umowy.
  5. Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów BHP i PPOŻ.
  6. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w wykonaniu prac, które są niezależne od Wykonawcy, w tym za opóźnienia dostaw urządzeń leżące po stronie ich producenta.
  7. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za podwyżki cen materiałów i urządzeń, których nie można było przewidzieć w chwili składania zamówienia. Koszt podwyżki przechodzi na Zamawiającego.
  8. W razie opóźnień z wejściem Wykonawcy na teren budowy z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę, Zamawiający jest zobowiązany potwierdzić ten fakt Wykonawcy w drodze wiadomości e-mail. Ustalenia telefonicznie nie mają wiążącego charakteru.

 

  • 4
  • Zamawiający zobowiązuje się udostępnić Wykonawcy pomieszczenia techniczne na okres wykonywania przedmiotu Umowy.
  1. Zamawiający zapewni nieodpłatnie dostawę energii elektrycznej i wody, niezbędnej do wykonania prac montażowych, w okresie wykonywania prac zawartych w niniejszej Umowie.
  2. Zamawiający umożliwi pracownikom Wykonawcy korzystanie z zaplecza sanitarnego w okresie wykonywania przedmiotu Umowy.
  3. Zamawiający udostępni Wykonawcy pomieszczenie przeznaczone do składowania narzędzi i materiałów w okresie wykonywania przedmiotu Umowy. Zamawiający nie ponosi jednak odpowiedzialności za składowany sprzęt i nie jest zobowiązany do jego dozoru.
  4. Zamawiający zobowiązuje się należycie przygotować pod kątem bezpieczeństwa pracy teren budowy. W przeciwnym wypadku Wykonawca ma prawo odmówić wejścia na budowę do czasu zapewnienia bezpieczeństwa pracy na terenie budowy bądź ma prawo odstąpić od umowy po uprzednim wezwaniu Zamawiającego i udzieleniu mu dodatkowego …. dniowego terminu na usunięcie przeszkód, pod rygorem odstąpienia od umowy.
  5. Wykonawca zobowiązany jest do usunięcia odpadów powstałych w czasie wykonywania prac we własnym zakresie.
  6. Strony zobowiązują się potwierdzać za pomocą wiadomości e-mail wszelkie zdarzenia mające związek z wykonaniem niniejszej Umowy, w tym również opóźnienia. Ustalenia telefoniczne bez potwierdzenia w postaci wiadomości e-mail nie będą wdrażane.

 

  • 5
  • Wykonawca dokona regulacji zamontowanych przez siebie instalacji oraz przekaże Zamawiającemu do użytkowania na podstawie protokołu odbioru.
  1. Zamawiający przystąpi do odbioru prac w terminie 5 dni od daty zgłoszenia przez Wykonawcę gotowości do odbioru wykonanych prac.

 

  • 6
  • Rozpoczęcie prac będących przedmiotem niniejszej Umowy nastąpi ………..
  1. Termin zakończenia prac ustala się na …………
  2. W przypadku zlecenia prac dodatkowych, Strony podejmą negocjacje dotyczące terminu realizacji tych prac.
  3. W razie wystąpienia opóźnień w wykonaniu prac z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę, Strony ustalą nowy termin zakończenia prac z uwzględnieniem okresu zaistniałego opóźnienia.

 

  • 7
  • Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu Umowy ustala się w wysokości ………….zł (słownie: ) …………………………………………………………………………………………………………. netto.
  1. Do podanych kwot netto będzie doliczany podatek VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Płatności realizowane będą przez Zamawiającego przelewem na rachunek Wykonawcy wskazany w fakturze VAT. Termin płatności określony w fakturze VAT nie może nastąpić wcześniej aniżeli po upływie …. dni, licząc od dnia podpisania bez uwag Stron protokołu odbioru prac.
  3. Za nieterminowe regulowanie należności przez Zamawiającego wynikających z niniejszej umowy Wykonawca będzie naliczał odsetki ustawowe.

 

  • 8
  1. Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne w przypadkach i na zasadach opisanych poniżej:
  2. a) za odstąpienie od Umowy przez Zamawiającego, jeżeli odstąpienie nie nastąpiło z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, w wysokości ………………..,
  3. b) za odstąpienie przez Wykonawcę od Umowy z przyczyn zależnych wyłącznie od Zamawiającego w wysokości ……………………………..
  4. Wykonawcy przysługuje prawo do dochodzenia od Zamawiającego na zasadach ogólnych odszkodowania przewyższającego karę umowną.

 

  • 9
  • W przypadku wstrzymania robót, z przyczyn niezależnych od Wykonawcy, na okres dłuższy niż …… dni Zamawiający zapłaci Wykonawcy należność za prace wykonane do chwili ich wstrzymania odpowiednio do zakresu wykonanych prac oraz zwróci koszt zainstalowanych urządzeń.
  1. Zaawansowanie robót wykonanych do chwili ich wstrzymania określone zostanie na podstawie protokołu inwentaryzacyjnego na dzień przerwania robót, sporządzonego przez Wykonawcę przy udziale Zamawiającego oraz podpisanego przez Strony.

 

  • 10

Wykonawca może wstrzymać się z wykonaniem prac bądź nawet odstąpić od Umowy, jeżeli Zamawiający nie realizuje płatności umówionej między Stronami zaliczki bądź dalszych płatności wynikających z niniejszej umowy przez okres dłuższy niż ….. dni, po uprzednim wezwaniu go do zapłaty i udzieleniu mu dodatkowego …. dniowego terminu na uregulowanie zaległości pod rygorem odstąpienia od umowy.

 

  • 11
  1. Każda ze Stron uprawniona jest do wypowiedzenia niniejszej umowy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, który wynosi …….. dni od otrzymania pisemnego oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, złożonego przez drugą Stronę.
  • Wykonawcy przysługuje prawo rozwiązania umowy, bez wypowiedzenia, w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym bez ponoszenia odpowiedzialności za jednostronne zerwanie umowy, gdy Zamawiający zalega z zapłatą za wykonane usługi za okres ………….. dni.

 

  • 12
  • Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści Umowy wymagają, dla swej ważności, formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  1. Wszelkie załączniki do niniejszej umowy stanowią jej integralną część.
  2. W sprawach nie uregulowanych Umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
  3. Spory mogące wyniknąć przy wykonywaniu postanowień niniejszej Umowy, strony poddają rozstrzygnięciu Sądu właściwego dla siedziby ………………………… .

 

  • 13

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

 

 

 

……………………………………………          ………………………………………………………..

WYKONAWCA                                                                  ZAMAWIAJĄCY

 

 

 

 

 

 

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat