Strona główna Informator gospodarczy Aktualności gospodarcze Oczekiwania inflacyjne konsumentów wciąż na niskim poziomie

Oczekiwania inflacyjne konsumentów wciąż na niskim poziomie

0
Oczekiwania inflacyjne konsumentów wciąż na niskim poziomie

Z informacji podanych przez NBP wynika, że konsumenci ankietowani w I połowie marca przewidują, że w kolejnych 12 miesiącach ceny będą rosły wolniej niż dotychczas.

 

Opublikowany 31 marca br. komunikat NBP o oczekiwaniach inflacyjnych konsumentów pokazuje, że od kwietnia ubiegłego roku oczekiwania te pozostają na niskim poziomie, tj. poniżej dolnej granicy dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego NBP.

Wyniki kwantyfikacji danych uzyskanych z sondażu przeprowadzonego przez GUS w I połowie marca wskazują, że przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie 0,5 proc. W poprzednim miesiącu wskaźnik ten wynosił 0,6 proc. W procedurze kwantyfikacyjnej oczekiwań, tłumaczącej subiektywne odczucia ankietowanych na język oficjalnych statystyk inflacji, założono, że w momencie przeprowadzenia ostatniego sondażu postrzegana przez respondentów zmiana cen w ostatnich 12 miesiącach była równa wskaźnikowi inflacji CPI dostępnemu w okresie badania ankietowego (tj. 0,7 proc.).

Od stycznia 2014 r. podstawą wyznaczania miary oczekiwań inflacyjnych konsumentów jest ankieta GUS. Do końca 2013 r. analitycy NBP posługiwali się analogicznymi danymi ankietowymi, dostarczanymi przez firmę Ipsos, która dysponowała najdłuższymi szeregami danych ankietowych dotyczących oczekiwań inflacyjnych polskich konsumentów. Od początku 2014 r. firma Ipsos zaprzestała prowadzenia badań konsumenckich, z których uzyskiwane były te dane. Zmiana źródła danych ankietowych odnośnie oczekiwanych zmian cen nie ma istotnego wpływu na ocenę oczekiwań inflacyjnych konsumentów, gdyż dotychczasowe kształtowanie się miar oczekiwanej inflacji skwantyfikowanych na podstawie danych Ipsos i GUS było bardzo zbliżone.

Narodowy Bank Polski regularnie bada oczekiwania inflacyjne nie tylko konsumentów, ale także przedsiębiorców, analityków finansowych i zawodowych prognostów. Są one jednym z punktów odniesienia przy podejmowaniu decyzji z zakresu polityki pieniężnej.

www.nbp.pl