Odliczenie wydatków na remont w przypadku prowadzenia działalności w mieszkaniu
Wnioskodawca obecnie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pracy biurowej w jednym z pomieszczeń zajmowanego mieszkania. Wnioskodawca planuje remont pomieszczenie wykorzystywanego do prowadzenia działalności polegający na wymianie drzwi wejściowych do pomieszczenia, nałożenie gładzi na ściany oraz sufit, malowanie ścian i sufitu. Czy podatek VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem ww. pomieszczenia mogą zostać odliczone?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 14 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) oraz pismem z 13 września 2016 r. (data wpływu 14 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 czerwca 2016 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek z 10 czerwca 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT, m.in., od wydatków związanych z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej (dot. pytania oznaczonego we wniosku nr 6).
Pismem z 15 czerwca 2016 r., znak: 1061-IPTPP1.4512.299.2016.1.AK Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi przekazał przedmiotowy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, celem załatwienia w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z właściwością.
Ww. wniosek został uzupełniony:
- pismem z 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 sierpnia 2016 r. znak: IBPP2/4512-448/16-1/BW oraz
- pismem z 13 września 2016 r. (data wpływu 14 września 2016 r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca obecnie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pracy biurowej w jednym z pomieszczeń zajmowanego mieszkania. Zgodnie z umową najmu powierzchnia zajmowanego pomieszczenia na prowadzenie działalności gospodarczej wynosi 28,06 m2. Obecna stawka czynszu wynosi 6,92 zł/m2. W mieszkaniu zainstalowane jest centralne ogrzewanie zasilane z kotła gazowego. Zgodnie z projektem centralnego ogrzewania opracowanego przez uprawnionego projektanta zapotrzebowanie na ciepło dla całego mieszkania wynosi 8,6 kW, a dla pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej 2,8 kW. W okresie poza grzewczym zużycie gazu wynosi średnio 20 m3/miesiąc. Do prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystywany jest sprzęt elektroniczny o mocy 0,6 kW (komputer, monitory (3 szt.), drukarka, ruter, ploter). Czas pracy urządzeń 160 h/miesiąc. Koszt energii elektrycznej (bez opłat stałych) 0,5 zł/kWh.
Wnioskodawca planuje remont pomieszczenie wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej polegający na wymianie drzwi wejściowych do pomieszczenia, nałożenie gładzi na ściany oraz sufit, malowanie ścian i sufitu.
Natomiast w piśmie z 22 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał:
Rozpoczęcie działalności gospodarczej od 14 października 2015 w zakresie inżynierii i związanej z nią doradztwem technicznym oraz realizacja projektów budowlanych i wykonywanie instalacji (kod PKD 71.12.Z, 41.10.Z, 43.22.Z). Prowadzona działalność gospodarcza polega na projektowaniu instalacji i sieci sanitarnych na komputerze. Projektowanie to obejmuje wykonywanie projektów budowlanych oraz wykonawczych w formie rysunków oraz opisów technicznych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wchodzą również spotkania z klientami w celu przedstawienia proponowanych rozwiązań oraz przedstawicielami handlowymi oraz technicznymi producentów projektowanych materiałów i urządzeń. W zakresie prowadzonej działalności wchodzi również kierowanie robotami instalacyjnymi polegające na zapoznaniu się z projektami technicznymi i wdrożeniu do realizacji. Prace wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywane są w przeważającej części czasu przy komputerze.
Obecnie działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT i nie jest zwolniony z płacenia podatku.
Prowadzona działalność gospodarcza odbywa się w jednym z pomieszczeń mieszkania zajmowanego na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieokreślony. Zarządca budynku wyraził zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w najmowanym mieszkaniu. Pomieszczenie przeznaczone na działalność gospodarczą służy wyłącznie pracom związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Pozostała część mieszkania nie jest wykorzystywana do celów służbowych.
Jako adres prowadzonej działalności gospodarczej w systemie CEIDG zostało zgłoszone mieszkanie w skład, którego wchodzi pomieszczenie przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej.
W związku ze stanem technicznym pomieszczenia planuje się remont pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej polegający na wymianie drzwi wejściowych do pomieszczenia, nałożenie gładzi na ściany oraz sufit, malowanie ścian i sufitu. Wydatki poniesione na remont pomieszczenia zostaną udokumentowane w formie faktury na firmę w całości opodatkowanej podatkiem VAT.
W związku z powyższym, w zakresie podatku od towarów i usług, zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone nr 6), ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 sierpnia 2016 r.:
Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatek VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej mogą zostać odliczone?
Stanowisko Wnioskodawcy dot. ww. pytania (oznaczonego nr 6), ostatecznie sformułowane w piśmie z 13 września 2016 r.:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 6, jest prawidłowe.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Jak wynika z powyższego ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Reasumując, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT i nie jest zwolniony z płacenia podatku.
Prowadzi działalność w zakresie inżynierii i związanej z nią doradztwem technicznym oraz realizacją projektów budowlanych i wykonywaniem instalacji (kod PKD 71.12.Z, 41.10.Z, 43.22.Z). W szczególności prowadzona działalność gospodarcza polega na projektowaniu instalacji i sieci sanitarnych na komputerze. Projektowanie to obejmuje wykonywanie projektów budowlanych oraz wykonawczych w formie rysunków oraz opisów technicznych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wchodzą również spotkania z klientami w celu przedstawienia proponowanych rozwiązań. W zakresie prowadzonej działalności wchodzi również kierowanie robotami instalacyjnymi polegające na zapoznaniu się z projektami technicznymi i wdrożeniu do realizacji. Prace wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywane są w przeważającej części czasu przy komputerze.
Prowadzona działalność gospodarcza odbywa się w jednym z pomieszczeń mieszkania zajmowanego na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieokreślony. Zarządca budynku wyraził zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w najmowanym mieszkaniu. Zgodnie z umową najmu powierzchnia zajmowanego pomieszczenia na prowadzenie działalności gospodarczej wynosi 28,06 m2. Pomieszczenie przeznaczone na działalność gospodarczą służy wyłącznie pracom związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W związku ze stanem technicznym pomieszczenia Wnioskodawca planuje remont pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej polegający na wymianie drzwi wejściowych do pomieszczenia, nałożenie gładzi na ściany oraz sufit, malowanie ścian i sufitu. Wydatki poniesione na remont pomieszczenia zostaną udokumentowane w formie faktury na firmę w całości opodatkowanej podatkiem VAT.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia materiałów i robocizny na remont niniejszego pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro:
- Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT,
- nabywane przez niego materiały oraz robocizna będą:
- udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę oraz
- w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT oraz
- dotyczyć bezpośrednio lokalu zajmowanego na prowadzenie działalności gospodarczej,
to Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6, jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że zmiana któregokolwiek z elementów opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego powoduje, że interpretacja traci ważność.
Interpretacja indywidualna z 16 września 2016 r., sygn. IBPP2/4512-448/16-2/BW – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach