Odmowa przyjęcia dziecka do przedszkola i kontrola kuratorium oświaty
„Chciałam przepisać córkę z jednego przedszkola do zespołu szkolno-przedszkolnego w obrębie jednej gminy. Córka wcześniej uczęszczała do tego budynku do Klubu Malucha między innymi z rówieśnikami. Podczas rekrutacji do przedszkola jako 3-latek, poinformowano nas, że lepiej będzie, jak dziecko pójdzie do przedszkola w swoim okręgu. Tak też zrobiłam. W trakcie roku szkolnego od 2 półrocza postanowiłam przenieś córkę do przedszkola, gdzie chodzi reszta grupy. Dodatkowo do tego zespołu szkolno-przedszkolnego uczęszcza starsza siostra, posiłki są na miejscu gotowane, a w obecnym dzieci mają obiad w postaci cateringu, a śniadanie i podwieczorek przygotowuje sama. Dodatkowo dowóz dochodzi, gdzie muszę jeździć do dwóch różnych miejsc. W styczniu nie było pani dyrektor, później były ferie, końcem lutego napisałam pismo o przeniesienie dziecka w trakcie roku szkolnego. Pani dyrektor napisała pismo do organu prowadzącego (OP) o to, czy może przyjść dziecko do przedszkola. Nadmieniam, iż grupa liczyła 18 dzieci. W odpowiedzi na moje pismo otrzymałam taka odpowiedź, że nie mogą przyjąć córki, bo OP powołując się na paragraf 130 prawa oświatowego ustęp 2 i 3, ze względu na demografię dzieci z tego okręgu i z tego rocznika, oraz kwestie finansowe i dobro budżetu gminy, odmawiają przyjęcia. Zadzwoniłam do kuratorium z Sieradza, przedstawiłam sprawę, pani wizytator, po przedstawieniu sprawy, odparła, że OP nie ma podstaw prawnych do nie przyjęcia dziecka, ponieważ liczba dzieci w grupie nie przekracza liczby 25 oraz nie ma czegoś takiego jak rejonizacja czy okręg w przedszkolach i dlaczego OP decyduje o przyjęciu a nie dyrektor. Prosiła o to, aby ponownie udać się do dyrektora, wyjaśnić sprawę, a jak to nie pomoże napisać pismo do nich, wtedy podejmą kontrolę. Napisałam pismo do dyrektor o ponowne rozpatrzenie mojej prośby, nadmieniając o rozmowie z kuratorium i ich zadanie w tej sprawie. Otrzymałam pismo, że ze względu na sytuację epidemiologiczną (marzec), rozpatrzą w późniejszym terminie. Dowiedziałam się również, że dyrektor nigdy wcześniej, nie wystosował takiego pisma, nawet jak miały być dwie pierwsze klasy zawierające uczniów z innej gminy oraz okręgu. Dodatkowo jak zaczęłam się na nowo teraz interesować tym przyjęciem, to słyszę, że to nie zgodne ze statutem przedszkola, a dokładnie jego aneksem z 14.10.2019 dotyczącym liczebności dzieci w grupie na 30mk – 22 dzieci. A, że była rekrutacja na nowy rok szkolny 2020/2021 to zostały do tej grupy przyjęte dzieci z okręgu, a ja otrzymałam pismo z gminy, że wskazują mi obecne przedszkole. Po zaczerpnięciu informacji w USC liczba dzieci zameldowanych na stałe i czasowo z okręgu z rocznika 2016 wynosi 26 dzieci. To i tak muszą być dwie klasy, bo przekracza liczbę. Proszę o pomoc jak to prawnie zastosować? Czy rzeczywiście organ prowadzący ma rację? Dla mnie liczy się dobro dziecka, bo nie raz dzieci były bez opieki podczas zajęć.”
Obowiązkiem rodziców zainteresowanych zapisaniem dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego jest złożenie dokumentów o przyjęcie bezpośrednio do dyrektora określonej placówki. Jeżeli przyjęcie dziecka wymaga zmian organizacyjnych pracy placówki powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor może przyjąć je tylko po uzyskaniu zgody organu prowadzącego. Tak stanowią zapisy zawarte w treści art. 130 ustawy Prawo oświatowe.
Warto też wiedzieć, że ustalone przez dyrektora przedszkola zasady przyjęć do …
(…) przedszkola w trakcie roku szkolnego oraz wymagane dokumenty powinny być zapisane w statucie przedszkola. Wobec powyższego, zastanawiające jest postępowanie dyrektora tejże placówki, który odmówił przyjęcia dziecka do zespołu szkolno-przedszkolnego, przy jednoczesnym braku poinformowania i jednocześnie wystąpienia o zgodę do organu prowadzącego nt. przyjęcia dziecka, jeśli u podstaw odmownej decyzji legły tzw. zmiany organizacyjne pracy przedszkola. Wzbudza również wątpliwość fakt, że jeszcze w styczniu br. dyrektor odmówił przyjęcia dziecka do placówki, a już przy kolejnym piśmie Czytelnika wystosowanym do dyrektora przedszkola ten ostatni oznajmia o rozpatrzeniu wniosku o przyjęcie dziecka w późniejszym terminie z uwagi na panującą epidemię. Zgadzam się z przytoczonym w pytaniu stanowiskiem kuratorium oświaty jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny, szczególnie w kwestii niepodjęcia decyzji przez dyrektora placówki o przyjęciu dziecka.
Ponadto, opisane w pytaniu zachowanie organu prowadzącego również zawiera niejasności. Z jednej strony organ prowadzący podejmuje decyzję jakby za dyrektora placówki, a z drugiej strony można powiedzieć, że w ogóle nie powinien o tej sprawie nic wiedzieć, gdyż cyt. „dyrektor nigdy wcześniej, nie wystosował takiego pisma”, jak mniemam pisma dyrektora przedszkola do organu prowadzącego o zgodę na przyjęcie dziecka.
Uważam, że sama sprawa ma charakter mocno skomplikowany i wymaga szczegółowego wyjaśnienia, ale już w drodze przeprowadzonej kontroli przez kuratorium oświaty. Czytelnik winien zatem wystąpić z wnioskiem do kuratorium oświaty o kontrolę w przedszkolu. Kontrola powinna wykazać ewentualne naruszenia przepisów prawa oświatowego i w jej wyniku zostać wydane stosowne zalecenia.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Ustawa z dn. 14.12.2016 r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2020 r. poz. 910.