Opodatkowanie sprzedaży usługi na portalach zakupów grupowych
Wnioskodawca sprzedaje usługi na portalach zakupów grupowych (internetowych). Usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Płatności są gromadzone na kontach portali zakupów grupowych, a następnie wpłacane na konto bankowe Wnioskodawcy. Czy po ewentualnym przekroczeniu w przyszłości limitu zobowiązującego do zaprowadzeniu ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z tego obowiązku?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 5 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej w przypadku, gdy należność za wyświadczoną usługę przekazywana będzie za pośrednictwem portali zakupowych na rachunek bankowy Wnioskodawcy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej w przypadku, gdy należność za wyświadczoną usługę przekazywana będzie za pośrednictwem portali zakupowych na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem 5 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 lipca 2014 r. znak: IBPP3/443-544/14/LŻ.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 5 sierpnia 2014 r.):
Prowadzona działalność polega na sprzedaży usług na portalach zakupów grupowych (internetowych). Usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonując zakupu usług płacą należności na rachunek portali zakupów grupowych. Płatności są gromadzone na kontach portali zakupów grupowych i po jakimś czasie (ok. 2 tygodni) po zrealizowaniu kuponów zakupionych poprzez portal zakupów grupowych przez internet środki pieniężne za wykopane usługi zostają wypłacane z konta danego portalu i wpłacane na konto bankowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca jeszcze nie przekroczył limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.
W piśmie z 5 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że prowadzi sprzedaż (świadczy usługi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. podmiotów wskazanych przez ustawodawcę w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przedmiotem świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług jest m.in. sprzedaż kuponów na usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy poprzez portale zakupów grupowych.
Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawanych przez firmę Wnioskodawcy usług.
Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian w firmie Wnioskodawcy konkretnych usług lub towarów.
Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych firmie Wnioskodawcy kwot uzyskanych ze sprzedaż kuponów. Kwoty te są wplacane na konto firmy Wnioskodawcy – zależnie od wybranego modelu biznesowego – albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, ….), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa…).
W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnia można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych.
Są to:
- zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych.
- otrzymanie przez portale zakupów grupowych zapłaty za sprzedane kupony,
- przekazanie przez portal zakupów grupowych opłaconych kuponów klientom. Odmienne dla poszczególnych modeli biznesowych są natomiast ostatnie dwa etapy. W przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest na konto firmy Wnioskodawcy po zakończeniu oferty (zwanego dalej modelem A), etapy te to:
- otrzymanie przez Firmę Wnioskodawcy od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponów, pomniejszonej o prowizję portalu zakupów grupowych
- realizacja kuponów przez klientów. Natomiast u przypadku modelu biznesowego, u którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po realizacji kuponów (zwanego dalej modelem B), dwa ostatnie etapy to:
- realizacja kuponów przez klientów.
- otrzymanie przez firmę Wnioskodawcy od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży zrealizowanych kuponów: z kwot tych potrącana jest prowizja portalu zakupów grupowych.
Zaplata za świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi następuje w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatność.
Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. W tytule przelewu zawarty jest numer faktury oraz numer (id) oferty, której płatność dotyczy.
PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług będących przedmiotem wniosku to:
- 92.34.13-00 Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
- 92.72.12-00 Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jego wniosek dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez jego firmę na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, za które zaplata w całości następuje na rachunek banków jego firmy za pośrednictwem banku. Płatność następuje w sposób opisany w punkcie Ad. 2.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy po ewentualnym przekroczeniu w przyszłości limitu zobowiązującego do zaprowadzeniu ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z tego obowiązku?
Zdaniem Wnioskodawcy, po ewentualnym przekroczeniu w przyszłości limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej będzie mu przysługiwało zwolnienie z tego obowiązku, ponieważ płatności za sprzedaż dokonywane są na konto bankowe i Wnioskodawcy będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382).
Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą o VAT. Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących dzielności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednocześnie w art. 111 ust. 1 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej dzielności lub wysokości obrotu.
W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) zwalnia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 37 załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowe, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących po ewentualnym przekroczeniu limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Podobne stanowisko w zbliżonym stanie faktycznym potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBBP3/443-1172/10/AZ z dnia 14 października 2010 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Stosownie natomiast do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. Ww. zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł. (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).
Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 ww. załącznika, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Ponadto, stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.
Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polega na sprzedaży usług na portalach zakupów grupowych (internetowych). Usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. podmiotów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie przekroczył limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawanych przez firmę Wnioskodawcy usług. Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian w firmie Wnioskodawcy konkretnych usług lub towarów. Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych firmie Wnioskodawcy kwot uzyskanych ze sprzedaż kuponów.
Kwoty te są wpłacane na konto firmy Wnioskodawcy – zależnie od wybranego modelu biznesowego – albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów. PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług będących przedmiotem wniosku to:
- 92.34.13-00 Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
- 92.72.12-00 Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
Zapłata za świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi następuje w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatność. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. W tytule przelewu zawarty jest numer faktury oraz numer (id) oferty, której płatność dotyczy.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jego wniosek dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez jego firmę na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, za które zaplata w całości następuje na rachunek banków jego firmy za pośrednictwem banku.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów należy uznać, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę – za które Wnioskodawca otrzymuje wpłaty bezpośrednio na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku klienta, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – spełnione zostają warunki konieczne do zwolnienia tych usług z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika.
W odniesieniu natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy związanych z dokonywaniem płatności za pośrednictwem portali zakupowych, stwierdzić należy, że jeżeli faktycznie płatności dokonywane przez kontrahentów Wnioskodawcy, realizowane są na rachunek bankowy za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatność tzw. przelewu on-line, to uznać należy, że występuje sytuacja, o której ustawodawca stanowi w przywołanej powyżej poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Zatem w przypadku sprzedaży usług za pośrednictwem portali zakupów grupowych w sytuacji gdy zapłata następuję na rachunek bankowy Wnioskodawcy, analogicznie jak w przypadku płatności realizowanej przelewem tradycyjnym za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, gdy z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy – usługi korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego po ewentualnym przekroczeniu w przyszłości limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej będzie mu przysługiwało zwolnienie z tego obowiązku, jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 sierpnia 2014 r., sygn. IBPP3/443-544/14/LŻ