Opodatkowanie wynagrodzenia za odbyty staż
Czy stypendium stażowe wypłacane uczniom/uczennicom z projektu współfinansowanego ze środków europejskich – Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionego w dniu 3 i 18 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 i 18 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku tym oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca na mocy umowy o dofinansowanie projektu, zawartej w dniu 16 maja 2013 r. z Województwem … , realizuje projekt pn. „T…” w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany jest od 1 sierpnia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r., w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015. Projekt skierowany jest do uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym, dla których organem prowadzącym jest Wnioskodawca.
Celem projektu jest zmniejszenie dysproporcji uczniów/uczennic oraz podniesienie jakości procesu kształcenia poprzez wdrożenie programów rozwojowych w 13 szkołach o kształceniu zawodowym, dla których organem prowadzącym jest Wnioskodawca.
W roku szkolnym 2013/2014, w miesiącach lipiec-sierpień 2014 r., Wnioskodawca planuje przeprowadzić staże dla niepełnoletnich i pełnoletnich uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym objętych projektem.
Zgodnie z definicją Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „pod pojęciem staży realizowanych w ramach wszystkich typów operacji w ramach Działania 9.2 należy rozumieć takie formy nabywania umiejętności praktycznych, których zakres wykracza poza ramy określone dla praktyki zawodowej. W ramach Działania 9.2 możliwa jest organizacja letnich programów stażowych, organizowanych w przedsiębiorstwach, mających na celu praktyczną naukę zawodu. Okres realizacji staży nie powinien być krótszy niż 4 tygodnie. Za udział w stażu uczniowie będą otrzymywać stypendium stażowe, w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Okres realizacji staży nie powinien być krótszy niż 150 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie”.
Zgodnie z projektem, staże zaplanowane są dla 100 pełnoletnich i niepełnoletnich uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym, u pracodawców z województwa … . Okres realizacji staży wynosi 4 tygodnie (min. 150 godzin). Za odbyty staż uczniowie/uczennice otrzymają wynagrodzenie w formie stypendium stażowego w kwocie określonej w budżecie projektu w wysokości 1.200 zł. Płatnikiem wynagrodzenia będzie Wnioskodawca. Staże będą realizowane na podstawie umowy stażowej w formie umowy cywilno-prawnej pomiędzy Wnioskodawcą (Beneficjentem projektu) a Przedsiębiorstwem przyjmującym na staż a Stażystą. Zapis dotyczący sposobu i formy wynagrodzenia za staż będzie stanowił integralną część przedmiotowej umowy. Stypendium stażowe wypłacane uczniom/uczennicom w ramach projektu stanowić będzie pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy stypendium stażowe wypłacane uczniom/uczennicom z projektu współfinansowanego ze środków europejskich – Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany jest do obliczenia i pobrania z tego tytułu podatku?
Zdaniem Wnioskodawcy, płatnika stypendium stażowego wypłacanego uczniom/uczennicom z projektu współfinansowanego ze środków europejskich – Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stypendium stażowe podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji Wnioskodawca (płatnik) nie jest zobowiązany do obliczenia i pobrania z tego tytułu podatku. W myśl przywołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. W myśl tego przepisu, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Stypendium stażowe wypłacane uczniom/uczennicom z projektu pn. „T… ” współfinansowane jest z funduszu strukturalnego – Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu. Uczniowie/uczennice szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym, którzy będą uczestniczyć w stażach są uczestnikami projektu finansowanego ze środków europejskich.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na mocy umowy o dofinansowanie projektu, zawartej w dniu 16 maja 2013 r. z Województwem …, realizuje projekt pn. „T…” w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany jest od 1 sierpnia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r., w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015. Projekt skierowany jest do uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym, dla których organem prowadzącym jest Wnioskodawca.
Celem projektu jest zmniejszenie dysproporcji uczniów/uczennic oraz podniesienie jakości procesu kształcenia poprzez wdrożenie programów rozwojowych w 13 szkołach o kształceniu zawodowym, dla których organem prowadzącym jest Wnioskodawca.
W roku szkolnym 2013/2014, w miesiącach lipiec-sierpień 2014 r., Wnioskodawca planuje przeprowadzić staże dla niepełnoletnich i pełnoletnich uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym objętych projektem.
Zgodnie z definicją Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „pod pojęciem staży realizowanych w ramach wszystkich typów operacji w ramach Działania 9.2 należy rozumieć takie formy nabywania umiejętności praktycznych, których zakres wykracza poza ramy określone dla praktyki zawodowej. W ramach Działania 9.2 możliwa jest organizacja letnich programów stażowych, organizowanych w przedsiębiorstwach, mających na celu praktyczną naukę zawodu. Okres realizacji staży nie powinien być krótszy niż 4 tygodnie. Za udział w stażu uczniowie będą otrzymywać stypendium stażowe, w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Okres realizacji staży nie powinien być krótszy niż 150 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie”.
Zgodnie z projektem, staże zaplanowane są dla 100 pełnoletnich i niepełnoletnich uczniów/uczennic szkół ponadgimnazjalnych o kształceniu zawodowym, u pracodawców z województwa…. Okres realizacji staży wynosi 4 tygodnie (min. 150 godzin). Za odbyty staż uczniowie/uczennice otrzymają wynagrodzenie w formie stypendium stażowego w kwocie określonej w budżecie projektu w wysokości 1.200 zł. Płatnikiem wynagrodzenia będzie Wnioskodawca. Staże będą realizowane na podstawie umowy stażowej w formie umowy cywilno-prawnej pomiędzy Wnioskodawcą (Beneficjentem projektu) a Przedsiębiorstwem przyjmującym na staż a Stażystą. Zapis dotyczący sposobu i formy wynagrodzenia za staż będzie stanowił integralną część przedmiotowej umowy. Stypendium stażowe wypłacane uczniom/uczennicom w ramach projektu stanowić będzie pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacone przez Wnioskodawcę uczniom/uczennicom (tj. uczestnikom projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendia stażowe – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania podatku.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 maja 2014 r., nr ITB2/415-188/14/KK