Plan pracy niepublicznego przedszkola

ekonomia_informacje-1.jpg

„Jak prawidłowo skonstruować plan pracy niepublicznego przedszkola? Co powinien zawierać plan?”

Podkreślić należy, że obowiązujące regulacje …

(…) nie nakazują tworzenia planu pracy przedszkola niepublicznego. Niemniej można taki plan utworzyć, przy czym zasady jego przyjmowania w przedszkolu powinny być ustalone przez dyrektora, o ile zostanie on w statucie przedszkola wyposażony w taką kompetencję, zgodnie z art. 172 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie bowiem z tą regulacją statut określa organy przedszkola oraz zakres ich zadań. Można tu oczywiście wskazać pewne uniwersalne elementy, które plan pracy powinien zawierać:

  • priorytety i podstawowe cele przedszkola na dany rok szkolny,
  • diagnoza stanu przedszkola, która wynika z prowadzonych ewaluacji,
  • zalecenia i wnioski dyrektora wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przedstawione podczas zebrania rady pedagogicznej kończącej rok szkolny,
  • wyniki diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci,
  • wyniki diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
  • przewidywane efekty kształcenia i wychowania,
  • zasady organizowania i przebiegu procesów edukacyjnych wspomagających rozwój dziecka w wybranym na dany rok szkolny obszarze działalności (tu warto odwołać się do wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego),
  • zasady zarządzania placówką, np. w zakresie współpracy nauczycieli, dzielenia się doświadczeniami,
  • zasady organizowania opieki nad dziećmi, czyli działania wychowawcze mające na celu eliminowanie sytuacji stanowiących dla nich zagrożenie,
  • działania związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz organizacja tej pomocy dla rodziców, z określeniem formy realizacji tego zadania.

Ponadto plan roczny można uzupełnić o:

  • kalendarz organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny, w tym kalendarz imprez i uroczystości
  • wykaz przyjętych do realizacji programów wychowania przedszkolnego obowiązujących w przedszkolu w danym roku szkolnym,
  • kalendarz imprez i uroczystości przedszkolnych (planowane konkursy i wycieczki o zasięgu wewnątrzprzedszkolnym lub miejskim),
  • wykaz zespołów problemowych nauczycieli powołanych przez dyrektora,
  • przydział zadań stałych i dodatkowych dla nauczycieli, w tym zadań związanych z organizacją zajęć dodatkowych, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • plan współpracy z rodzicami – warto tu podkreślić rolę rodziców w realizacji zadań i ich zaangażowanie, które będzie miało wpływ na rozwój przedszkola,
  • harmonogram zebrań rady pedagogicznej wraz z przewidywanymi terminami i tematyką zebrań – warto określić ich przewidywany porządek, co ułatwi pracę protokolantowi i pozwoli osiągnąć zaplanowane cele zebrań rady pedagogicznej.

Michał Łyszczarz – specjalista prawa oświatowego

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 14.12.2016 r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2020 r. poz. 910.