Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych
„Czy istnieją przepisy, które określają liczbę etatów pedagoga/psychologa szkolnego na liczbę uczniów w szkole? Czy jest jakieś rozporządzenie, które nakazuje, że w szkole liczącej powiedzmy 800 uczniów powinno być dwóch pedagogów lub psychologów? Czy ustala to dyrektor/samorząd?”
Obecnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego …
(…) nie zobowiązują szkół do zatrudnienia psychologa, przez co fakt określenia liczby uczniów przypadających na etat psychologa nie ma swoje regulacji prawnej. Kwestia zatrudnienia pedagoga, psychologa i logopedy w szkole wymaga wyłącznie inicjatywy dyrektora, który odpowiada za organizację różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej placówce. Dyrektor na bieżąco powinien monitorować potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli w tym zakresie.
Sygnałem do zatrudnienia specjalistów może być m.in. liczba opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, skala problemów wychowawczych na terenie szkoły, pojawiające się zjawiska agresji, przemocy w środowisku szkolnym. Liczba godzin przeznaczonych na ten cel uzależniona jest również od rodzaju udzielanej pomocy, okresu czasu, na jaki ma być ona zorganizowana, rodzaju szkoły, liczby uczniów objętych daną formą pomocy i innych kryteriów specyficznych dla danej szkoły.
Jeżeli zatem w szkole zaistnieje potrzeba zorganizowania zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor szkoły powinien zaplanować zatrudnienie pedagoga, psychologa, logopedy czy doradcy zawodowego. Wymaga to wprowadzenia ich do projektu arkusza organizacji na dany rok szkolny.
Paweł Nowak – prawnik